GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dilluns, 25 d’abril del 2011

325.- Les castanyes de Tots Sants

325.- El propietari d'una fruiteria compra, quinze dies abans de Tots Sants, 125 sacs de 12 kg de castanyes a 1'35 €/kg. Durant aquella quinzena va venent les castanyes en sacs o al detall a 2'16 €/Kg, quan arriba el dia 1 de novembre n'ha obtingut un benefici de 988'20 €. Pots calcular quants quilos de castanyes li van quedar sense vendre el dia de Tots Sants?

TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS. FELICITATS A " Xexu i Carme "

34 comentaris:

Sergi ha dit...

A mi em surt que li van quedar 280 kg per vendre, però segur que l'he liada parda...

Assumpta ha dit...

Nooooooooooooooooooooo XeXu!! ostreeeeees no corris tant que jo vaig poc a poc!!

Prepara les teves cames!!

Buaaaaaaa jo estava aquí, amb la calculadora i el llapis i... ufff

:-((

Carme Rosanas ha dit...

Li van quedar 280 quilos de castanyes, si no m'he descomptat.

Però això que ja vingui Tots sants, m'ha atabalat una mica. Com passa el temps, oi?

2,26-1,35 = 0,81 que guanya per cada quilo venut

988,20 : 0,81 = 1220 quilos venuts

125 x 12 = 1500 qulos que havia comprat.

1500 - 1220 = 280 quilos que li queden sense vendre.

però els vendrà després de Tots Sants... segur.

Carme Rosanas ha dit...

Ostres jo si que sóc lenta ... quan he arribat ni hi havia ningú i vinga a donar explicacions... i ja se m'ha avançat en XeXu. :) però jo no, no, no, ja saps que no...

Assumpta ha dit...

Em dóna 105

Assumpta ha dit...

Bé... si al XeXu i a la Carme els dóna a tots dos 280 i a mi em dóna 105...

Enigma: Qui s'equivoca?

:-)))

Assumpta ha dit...

Què? Ningú té curiositat per saber com es fa perquè doni 105? que també té el seu mèrit, eh? :-DD

Mireia ha dit...

Jo ho he calculat tre vegades i no hi ha maneres que em doni cap igual

Carme Rosanas ha dit...

Doncs sí que trobo que és interessant saber com et dóna 105, Assumpta!

I també saber com és que no li dóna cap cop igual a la Mireia...

Ja sabeu que de tot s'aprèn i que la majoria no sempre té raó... ho sabeu, oi?

O sigui que jo ho esteu explicant... :)

I podem fer un enigma nou, pensant en què i per què ens hem equivocat els que ens hem equivocat... i és que els processos de pensament són molt interessants

Assumpta ha dit...

Bé doncs, aquest home compra:

125 sacs de 12 kg (1.500 kg) i en paga 1,35 per cada quilet... o sigui que es gasta 2.025 Eurets en castanyes.

M'explico: Ell tenia 2.025 Eurets i ara ja no els té... o sigui, els ha gastat.

El problema diu que l'1 de novembre ha obtingut un benefici de 988,20 Eurus.

Interpreto jo: Si tenia 2.025 eurets i se'ls ha gastat i ara diu que té un benefici de 988,20 vol dir, INEQUÍVOCAMENT, que ara té 3.013,20 Eurus.

No?... el Benefici és el que ha guanyat, i aquest bon home ara ha recuperat el que tenia 2.025 més el que ha guanyat 988,20, o sigui que ha de tenir 3.013,20 Eurus.

Bé doncs... si té aquests diners vol dir que els ha guanyat venent les castanyes, que per això les va comprar, i si les ha estat venent al preu de 2,16 Eurets el kg, només cal dividir

3.013,20 / 2,16

I, casualment, dóna EXACTE... res de decimals, la qual cosa demostra que vaig bé.

El resultat és de 1.395

O sigui que si ha venut 1.395 quilos i en tenia 1.500 és que n'hi han sobrat 105.

No falla.

:-))

Assumpta ha dit...

Diu la Viqui:

"El benefici econòmic és la riquesa que obté l'actor d'un procés econòmic. Es calcula com els ingressos totals menys els costos totals de la producció i distribució."

Ingressos TOTALS menys costos TOTALS... aquest home va gastar en total 2.025 Eurus, si ens diuen que té un Benefici de 988,20 és que ara ha de tenir 3.013,20... i si ha venut les castanyes a 2,16, és que n'ha venut 1.395 quilos :-))

Elfreelang ha dit...

Mireu res de comptar! jo les que li queden me les faig ben torrades i au cap castanya!

Lluïsa ha dit...

Assumpta, ja no estàs sola, a mi també em dóna 105!!!
Els meus càlculs són lleugerament diferents, però la idea és la mateixa.

Assumpta ha dit...

Iupiiiiiii LLUÏSA!! Encara ens ho emportarem nosaltres!! ;-))

Sincerament, no crec que hi hagi forma de demostrar que no és 105... Veurem què diu EL LLIBRE :-))

Carme Rosanas ha dit...

Jo crec, Assumpta, que falla precisament el concepte de Ingressos TOTALS i despeses totals. Perquè a mi em sembla que els ingressos no són totals encara, ja que encara li queden castanyes per vendre.

En canvi partint del que guanya per quilogram... crec que el raonament és més clar...

I per cert, que tampoc ens dóna decimals eh? a l'equip XeXu-Carme! En això estem empatats.

Assumpta ha dit...

Però es tracta dels beneficis obtinguts fins la data que se'ns dóna... no del que pensem que podrà passar en el futur. Els ingressos obtinguts en aquell moment són els TOTALS llavors.

Mira que ni tan sols sabem si a partir del dia de Tots Sants les seguirà venent al mateix preu o les rebaixarà, o les apujarà... diu: "Durant aquella quinzena va venent les castanyes en sacs o al detall a 2'16 €/Kg, quan arriba el dia 1 de novembre n'ha obtingut un benefici de 988'20 €."

Per tant, les úniques dades que tenim segures són les del què ha passat fins aquell moment, tu no pots deduir que guanyarà 0,81 cèntims per quilo venut en TOTS els quilos, en els 1.500 quilos :-)

El que sabem és el què va invertir i que si el dia 1 de novembre ha obtingut un benefici de 988,20 és que, en aquell moment, ha guanyat allò ja... o sigui que ha de tenir 3.013,20... i, per tant, l'equip LLUÏSA-ASSUMPTA, guanya :-DD

Assumpta ha dit...

(Això meu de "discutir" qüestions matemàtiques essent com sóc absolutament negada en el tema és d'una gosadia que ni jo mateixa em crec... però m'ho passo pipa hehehe) :-DD

jpmerch ha dit...

Assumpta i Lluïsa, l'error està en suposar que els diners en efectiu són 2025 + 988,20. Estes coses són difícils d'entendre per als que no es dediquen a tasques comptables i jo no seré capaç d'explicar-les.

És veritat que el benefici és la diferència entre ingressos i gastos. Els gastos els tenim clars són 2025 euros que és el que ha pagat per les castanyes. I els ingressos?

Els ingressos són els quilos de castanyes venuts (que desconeguem) multiplicat per 2,16 (preu de venta) + els quilos de castanyes que li resten per vendre multiplicat per 1,35 (preu de compra).

Si nomès haguera venut 1 quilo de castanyes, tot i que no ha recuperat els diners que ha pagat per tota la compra ja tindria un benefici de 2,16-1,35=0,81 euros perquè hauria incrementat el seu patrimoni (diners + castanyes) en 0,81 euros. (Ja us he dit que és difícil d'entendre).

Llavors tindrem:

Benefici=Ingressos-Gastos

988,20=Quilos venuts x 2,16 + Quilos sense vendre x 1,35 - 2025

i per altra banda sabem que

Quilos totals = Quilos venuts - Quilos sense vendre

és a dir

Quilos venuts = 1500 - Quilos sense vendre

resolent aquest sistema de dues equacions amb dues incògnites

obtindrem Quilos sense vendre = 280.

Que és el que han obtingut la Carme i en Xexu per un mètode més intuïtiu.

Assumpta ha dit...

Si et sóc sincera, JPMERCH, donava per segur que en XEXU i la CARME serien els encertants :-))

Jo mai encerto res matemàtic (o molt poques vegades) perquè tinc el cervell negat per aquestes coses... però mira, la veritat és que jo crec que al comerciant li faria més gràcia haver deixat només 105 quilos per vendre que no pas 280, eh? :-))

Ei, això del Patrimoni ho entenc, eh? hehehe que no té els diners, però té les castanyes... és com quan en Laporta, en Rosell i tots aquells es discuteixen sobre el valor dels terrenys (que serien les castanyes) :-))

(LLUÏSA, tu no pateixis, que un altre dia l'encertarem nosaltres!) ;-)

Carme Rosanas ha dit...

Jpmerch, doncs jo crec que s'entén molt bé tal com ho expliques. ;) je, je, je...

Jordi ha dit...

Bé, la resposta dependrà de com es considerin les castanyes que queden. És un producte que es fa malbé i que després de la festa és difícil de col·locar. Es podrien col·locar a una empresa alimentària que les pugui utilitzar (no n'hi ha gaires) i en aquest cas serà a preu inferior que desconeixem. Per tant, tot i que comptablement JPmerch té raó, prefereixo la resposta de l'Assumpta.

Salut i castanyes

Sergi ha dit...

No, no, intuïtiu no, eh, que jo vaig fer els meus càlculs i els tinc apuntats en un paper! El que passa és que em va fer una mandra terrible explicar-los, i a més, volia anar ràpid a contestar. Mac, defensa'm!!

Assumpta ha dit...

Gràcies, JORDI!! :-))

XEXU, volem còpia autenticada dels teus càlculs (hihi... ai, ai que em trencarà les cames...)

McAbeu ha dit...

No em pensava que aquest enigma donés tant de joc. :-))
Veig que, menys a la MIREIA que li han sortit tres resultats diferents i a ELFREELANG que es vol menjar les castenyes ;-), el altres us heu decantat per la solució "105 kg" (ASSUMPTA, LLUÍSA, JORDI) o per la solució "280 kg" (XEXU, CARME, JPMERCH).
La última paraula la té el LLIBRE: 325.- La cosa més clara és dir: Castanyes comprades = 125 * 12 = 1500 kg, Preu de cost = 1500 * 1'35 = 2025 €, Preu de venda = 2025 + 988'20 = 3013'20 € i com que 3013'2 / 2'16 = 1395 li han quedat 1500 – 1395 = 105 kg. Però aquesta solució suposa que les castanyes no venudes el dia 1 de novembre es perden, però no té perquè ser així. De fet no sabem si el botiguer llença les que sobren, les ven més barates o les ven més cares i, com no ho sabem, el que hem de fer és agafar el benefici obtingut no com el total sinó pensar que es refereix només a les castanyes venudes fins aquell dia i en conseqüència els càlculs queden d'aquesta manera: Les castanyes venudes van ser X Kg comprades a 1'35 i venudes a 2'16 per tant X * (2'16 – 1'35) = 988'20 i d'aquí X = 1220 per tant li queden 280 Kg en estoc.
Veiem doncs que el LLIBRE ha donat la raó a la segona opció. Així que el rètol vermell se l'emporta en XEXU perquè estic convençut que ha fet els càlculs (ja que em demana que el defensi, diré que més que intuïtiu hauria hagut de ser endeví per trobar el resultat exacte :-D), però dit això també li dic que se l'haurà de repartir amb la CARME que també se'l mereix per no haver tingut tanta mandra i haver donat primer l'explicació completa. :-))

Assumpta ha dit...

DARRERES NOTÍCIES!! Totes les castanyes que havien sobrat s'han fet malbé! han aparegut corcades!... Els 105 quilets que havien sobrat s'han hagut de tirar!!
Menys mal que el botiguer està content perquè, tot i així ha tingut un benefici de 988,20 Eurus :-DD

Assumpta ha dit...

TRIIIIIIIIINIIIIIIII HOLAAAAAAA :-DDD

Carme Rosanas ha dit...

És que en XeXu és més espavilat que jo i ja sabia que si s'allargava fent l'explicació, jo li passaria al davant... :)

Gràcies per fer-nos compartir el vermell. :)

Trini? on és la Trini? Hooooolaaaa!

Assumpta ha dit...

CARME, tu segueix provant, que jo penso que la TRINI ens llegeix ;-))

TRINIIIIIIIIIIIIIIII :-DD

McAbeu ha dit...

De res, CARME és més que merescut! :-))

I ASSUMPTA, jo diria que si la TRINI va aparèixer al post de la mona és perquè el dia (fa dos anys) que hi va escriure va marcar a l'hora de fer el comentari el quadre de "Enviar els comentaris de seguiment per correu electrònic a..." i per això quan hi vas escriure tu, el Sr. Google la va avisar. Com que en aquest enigma no ha comentat no deu saber que la crides... :-)

Assumpta ha dit...

Ah, MAC, és que com jo no marco mai aquestes caselles no sé massa com funciona (m'atabalaria massa rebre correus amb comentaris d'altres persones) i jo creia que estava subscrita a TOTS els comentaris de TOTS els teus posts, per això pensava que rebria munts i munts de mails al seu compte :-)

Tu ho fas, MAC? Jo no, jo senzillament de tant en tant faig un rondo pels blogs que comento i ja veig què ha dit la gent i què han contestat els amos dels blogs i ja està, no cal omplir el correu... imagina que jo hagués de rebre els comentaris de tothom que fan al teu blog, al de la Carme, al del XeXu, al de l'Elvira, al del Porquet, al de... uffff noooo quin stress :-)) jo ja vaig passant quan puc i ja està.

Per això sempre dic que quan coincideixo amb algú en l'hora és pura casualitat perquè no rebo res al correu.

Bé, els comentaris que es deixen als MEUS blogs aquests sí, clar. Als tres que només són meus (El normal, el Petit i el d'Artesania) i prou :-)

McAbeu ha dit...

ASSUMPTA: No, igual que tu al correu només rebo els comentaris fets als meus blogs perquè així saps immediatament quan algú hi ha escrit però seria massa "atabalador" rebre tots els correus de tots els comentaris, així que tampoc ho faig. Encara que alguna vegada me'n penedeixo perquè de vegades (poques) se'm passa tornar al post a veure si hi ha resposta als comentaris :-))

Assumpta ha dit...

(Ha aparegut, MAC, ha aparegut al post d'avui hehehe... ets capaç d'haver-la cridat tu, eh? però m'ha fet gràcia) :-))

McAbeu ha dit...

ASSUMPTA: No l'he cridat però a mi també m'ha fet gràcia tornar a veure-la per aquí solucionant algun enigma. :-))

Assumpta ha dit...

Això vol dir que potser es tornarà a enganxar als blogs :-))

Publica un comentari a l'entrada