Un POLIGRAMA és una paraula que no conté cap lletra única. Dit d’una altra manera, són aquells mots en els quals cadascuna de les seves lletres es repeteix almenys dues vegades. Alguns exemples serien: «allà» (4 / 2a-2l), «carraca» (7 / 3a-2cr) o «terrasseta» (10 / 2teras)
Es tracta, per tant, del cas contrari als HETEROGRAMES que, com ja vam explicar en un anterior post de Glossari, són les paraules on cap lletra es repeteix o, si voleu, les que tenen cada lletra ‘repetida’ una sola vegada.
Ambdues categories de mots poden formar part dels ISOGRAMES, que són aquelles paraules en les quals totes les lletres apareixen el mateix nombre de vegades. Ara bé, mentre que tots els heterogrames compleixen aquesta condició, només alguns poligrames ho fan. Un poligrama és també un isograma si les seves lletres es repeteixen d’igual manera. Els que repeteixen les seves lletres, però no ho fan el mateix nombre de vegades, quedarien fora d’aquesta classificació.
Etimològicament, el mot «poligrama» prové de la unió de dues arrels gregues: ("πολύ / poly-" [molts, múltiples] + "γράμμα / -grama" [lletra, caràcter]), d’on obté el seu significat de «lletres múltiples o repetides». I, segons sembla, la primera vegada que s’utilitzà aquesta denominació per referir-se als mots sense cap lletra única va ser en un article de la revista estatunidenca especialitzada en ludolingüística «Word Ways: The Journal of Recreational Linguistics». Una de les seccions recurrents d’aquesta publicació s’anomenava KICKSHAWS i s’hi presentaven jocs de paraules i curiositats lingüístiques, sovint extravagants, tot fomentant la interacció amb els lectors, que podien enviar els seus propis exemples. Fou en el número de febrer de 1972 (Vol. 05 – Núm. 1) quan l’autor d’aquesta secció, David L. Silverman, va dedicar-hi una part a parlar sobre els poligrames en els següents termes:
Es tracta, per tant, del cas contrari als HETEROGRAMES que, com ja vam explicar en un anterior post de Glossari, són les paraules on cap lletra es repeteix o, si voleu, les que tenen cada lletra ‘repetida’ una sola vegada.
Ambdues categories de mots poden formar part dels ISOGRAMES, que són aquelles paraules en les quals totes les lletres apareixen el mateix nombre de vegades. Ara bé, mentre que tots els heterogrames compleixen aquesta condició, només alguns poligrames ho fan. Un poligrama és també un isograma si les seves lletres es repeteixen d’igual manera. Els que repeteixen les seves lletres, però no ho fan el mateix nombre de vegades, quedarien fora d’aquesta classificació.
Etimològicament, el mot «poligrama» prové de la unió de dues arrels gregues: ("πολύ / poly-" [molts, múltiples] + "γράμμα / -grama" [lletra, caràcter]), d’on obté el seu significat de «lletres múltiples o repetides». I, segons sembla, la primera vegada que s’utilitzà aquesta denominació per referir-se als mots sense cap lletra única va ser en un article de la revista estatunidenca especialitzada en ludolingüística «Word Ways: The Journal of Recreational Linguistics». Una de les seccions recurrents d’aquesta publicació s’anomenava KICKSHAWS i s’hi presentaven jocs de paraules i curiositats lingüístiques, sovint extravagants, tot fomentant la interacció amb els lectors, que podien enviar els seus propis exemples. Fou en el número de febrer de 1972 (Vol. 05 – Núm. 1) quan l’autor d’aquesta secció, David L. Silverman, va dedicar-hi una part a parlar sobre els poligrames en els següents termes:
«... Si paraules com ara DERMATOGLYPHICS s'anomenen isogrames, anomenem les paraules com ara NONILLION poligrames, és a dir, paraules en què cada lletra es repeteix almenys dues vegades. [...]
Una pregunta que m'agradaria veure resolta: quin és el poligrama més llarg? Per evitar allò que ‘El Pedant’ qualificaria d’«insatisfactori», no tindrem en compte "tautònims" com ara PAPA i DUMDUM.»
Una pregunta que m'agradaria veure resolta: quin és el poligrama més llarg? Per evitar allò que ‘El Pedant’ qualificaria d’«insatisfactori», no tindrem en compte "tautònims" com ara PAPA i DUMDUM.»
Com heu vist, el mateix autor de l’article proposa el repte habitual en aquest tipus de jocs de paraules: Trobar-ne l’espècimen més llarg. Acceptem, doncs, aquest repte i fem una tirallonga de poligrames creixents.
Podríem començar per un tendre BEBÈ (4 / 2b-2e) i continuar amb OSSÓS (5 / 3s-2o), RETRET (6 / 2ret), GÀRGARA (7 / 3a-2gr), BILABIAL (8 / 2bila), ADORADORA (9 / 3a-2dor), TACTICITAT (10 / 4t-2aci), TINTILLAINA (11 / 3i-2tnla), IMMINENTMENT (12 / 3mn-2iet), ANTITRINITARI (13 / 4i-3t-2anr), INCONDICIONADA (14 / 3in-2coda), AORTICOTORÀCICA (15 / 3aoc-2rti), TOXINAANTITOXINA (16 / 3tina-2ox), LARINGORRINOLOGIA (17 / 3rio-2lang) per acabar completant la llista amb ANTIASSOCIACIONISTA (19 / 4ai-3s-2ntoc).
A la secció ENIGMÍSTICA del diari Avui del dia 05/09/1996, Màrius Serra també va proposar als seus lectors el repte de trobar el poligrama més llarg. El recull de les respostes rebudes va aparèixer a la mateixa secció el 16/01/1997 i en aquella ocasió el ‘rècord’ va quedar establert en un mot de 12 lletres, com podeu comprovar a continuació:
Podríem començar per un tendre BEBÈ (4 / 2b-2e) i continuar amb OSSÓS (5 / 3s-2o), RETRET (6 / 2ret), GÀRGARA (7 / 3a-2gr), BILABIAL (8 / 2bila), ADORADORA (9 / 3a-2dor), TACTICITAT (10 / 4t-2aci), TINTILLAINA (11 / 3i-2tnla), IMMINENTMENT (12 / 3mn-2iet), ANTITRINITARI (13 / 4i-3t-2anr), INCONDICIONADA (14 / 3in-2coda), AORTICOTORÀCICA (15 / 3aoc-2rti), TOXINAANTITOXINA (16 / 3tina-2ox), LARINGORRINOLOGIA (17 / 3rio-2lang) per acabar completant la llista amb ANTIASSOCIACIONISTA (19 / 4ai-3s-2ntoc).
A la secció ENIGMÍSTICA del diari Avui del dia 05/09/1996, Màrius Serra també va proposar als seus lectors el repte de trobar el poligrama més llarg. El recull de les respostes rebudes va aparèixer a la mateixa secció el 16/01/1997 i en aquella ocasió el ‘rècord’ va quedar establert en un mot de 12 lletres, com podeu comprovar a continuació:
Una variant molt més limitada d’aquest joc lingüístic és la recerca de paraules que presentin les seves lletres repetides contigües, formant parelles. Trobem alguns mots de quatre lletres que compleixen aquesta característica, com les formes verbals LLOO i LLUU del verb lluir i algunes sigles que mantenen la tradicional duplicació de lletres com a marca de plural, com ara CCOO (Comissions Obreres) o PPCC (Països Catalans). Aquests exemples serien poligrames perfectes, però no en trobaríem gaires més. Això fa que s'admetin també paraules més llargues que contenen aquestes "parelles" malgrat que no siguin pròpiament poligramàtiques; com DEESSA (es), ASSASSÍ (ss) o ARROSSEGALL (rsl).
Per acabar, us vull proposar un nou passatemps que he anomenat DESXIFRANT POLIGRAMES i que consisteix a trobar el mot que s’amaga sota la seva notació poligramàtica. Aquí el teniu:
Per acabar, us vull proposar un nou passatemps que he anomenat DESXIFRANT POLIGRAMES i que consisteix a trobar el mot que s’amaga sota la seva notació poligramàtica. Aquí el teniu:
TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS. L'ENHORABONA A " Carme Rosanas , Artur i Pons"
TAMBÉ PODEU VEURE LA RESPOSTA CORRECTA SI PREMEU AQUÍ
TAMBÉ PODEU VEURE LA RESPOSTA CORRECTA SI PREMEU AQUÍ




27 comentaris:
Divendres es un mal dia per pensar enigmes lingüístics, m'agradava més quan publicaves qualsevol altre dia
Per cert, vas fer el xurroglific del 9 de maig?
https://xurroglific.cat/44/
PONS: Ja he comentat alguna altra vegada que la programació de posts del XAREL-10 no és gens aleatòria sinó que es basa en un estricte cronograma que cada any elaboro en base uns complicats càlculs que ara serien molt feixucs d'explicar, però que puc resumir dient-te que publico els posts el mateix dia de la setmana que cau l'aniversari del blog excepte els anys quan toca en cap de setmana (i els divendres no són cap de setmana) que els passo a dilluns.
Per això aquest 2026 publico en divendres i el 2027 ho faré en dilluns. Igual que el 2028. Més enllà ja no t'ho puc assegurar perquè el 2028 aquest blog farà 20 anys i, tal com va passar en ocasió del desè aniversari, tocaria tornar a canviar el ritme de publicació... si és que aleshores encara publico alguna cosa.
Dit això, molt resumit ja ho has vist, també et dic que entenc perfectament que els divendres a tu no t'agradin, i per això et faig saber que no m'ho prendria malament si vinguessis a resoldre enigmes el dia que et vagi més bé. Publicant un post a la setmana, no hem de patir per aquell estrès que provoquen les actualitzacions constants d'altres blogs. ;-)
Canviant de tema, he d'admetre que no coneixia aquesta web del Xurroglífic. Gràcies per descobrir-me-la. Aquest jeroglífic de l'enigmista és molt evident (jo l'hauria complicat una mica posant una serralada, en comptes de la lletra erra), però n'hi ha d'altres que et fan pensar força més. A veure si me'n recordo d'anar passant-hi.
No n'encerto ni una. Em faig un poti poti mental, ballant can-can amb el tutu posat.
Tururut viola.
A primer cop d'ull em sembla complicat.
Potser demà tingui el cap més clar.
Aferradetes, Mac.
Primer intent:
A: GROGOR
Ja tornaré…
Abraçades, Mc!
I la C: PAPERERA
XAVIER: Dius que no n'encertes ni una, però si aquí poséssim notes (que no en posem) no t'emportaries pas un suspens. Aquest comentari tan poligramàtic demostra que la teoria l'has entès perfectament. :-))
Salut!
PAULA: Doncs esperarem a demà, el LLIBRE no té gens de pressa i l'enigma no es mourà de lloc. :-)
Abraçades!
PS: Veient que has decidit canviar el SA LLUNA de sempre pel teu nom de veritat, se m'ha acudit un motiu afegit (que ja sé que no cal) perquè provis de resoldre alguna de les paraules. Pensa que SA LLUNA té un bon grapat de rètols vermells, però que PAULA encara no en té cap. ;-)
CARME: Molt bé! Com sempre, anant per feina i fent molt bona feina.
Encertes les dues paraules que dius. Felicitats!!
Abraçades!
M'aventuro amb la B . "PAPARRA" ?
És complicat això, eh!
ARTUR: Els reptes massa fàcils deixen de ser reptes, no trobes? ;-)
Tot i això, i malgrat que sembla que no ho dius gaire convençut :-D, te n'has sortit perfectament. Efectivament, encertes la B. Felicitats!
Tornat a la dificultat del joc, és evident que com que es tracta d'ordenar lletres, les que encara no heu dit són les més complicades perquè són les més llargues. Però, si m'ho preguntessis a mi, diria que només n'hi ha una que és molt difícil (les altres són difícils i prou :-D). Com ja explico a la nota de la imatge, totes les solucions surten al diccionari (i això ja acota les possibilitats) i ara afegeixo que totes elles són d'ús força comú... excepte la E.
Salut!
Saps coses que passaran el 2027! ets un futuròleg!
Estic més tranquil sabent que puc venir a resoldre enigmes el dia que em vagi més bé.
A veure, provarem avui dilluns la F amb curtcircuit
A veure la D: ACARICIAR
Ja gairebé ho tenim, això!
Abraçades, Mc!
PONS: Un futuròleg sense bola de vidre, però amb calendari. ^_^
Me n'alegro. Que podies venir quan volguessis suposo que ja ho sabies, però m'ha agradat oferir-te aquest punt de tranquil·litat afegida avisant-te que jo no m'ho prendria malament.
De fet, no només no m'ho prenc malament sinó que em fa molt content que avui hagis tornat i que encertis la F. Molt bé!!
CARME: Ni més ni menys. Trobes perfectament la D. Felicitats!!
I això vol dir que només falta la E per enllestir la feina. Com he dit abans, per a mi és la més difícil perquè no és una paraula que es faci servir habitualment, però crec que la podeu treure sense cap pista... de moment.
Abraçades!!
La E podria ser Gargrallar que podria significar l'acció de fer gargalls, encara que incomprensiblement el diccionari sembla que no ho recull... Veus que m'estic esforçant, oi?
PONS: Quan es tracta de gargalls, el diccionari ja ens ofereix el bonic "gargallejar", és normal que no admeti el teu "gargrallar" que fa mal a la gargamella només pronunciar-lo. ;-)
Així que sentint-ho molt, ni el diccionari admet aquesta paraula com a bona, ni el LLIBRE com a solució correcta. Però per part meva, no només veig que t'estàs esforçant sinó que valoro molt aquest esforç. Així que he decidit agrair-t'ho regalant-vos una pista: la paraula que busquem comença i acaba amb la mateixa lletra. Sort!
He trobat allarrggar que és com allargar però més allargat ^^
Segur que quan algú trobi la paraula jo et diré que no sé què significa, que no l'havia sentit mai, i segur que el 90% de la població catalana no l'ha fet servir mai, i que qui la va posar al diccionari no sabia el què es feia.
PONS: Ja m'agrada que els meus enigmes s'allarguin, però sempre dins d'uns límits... els límits del diccionari en aquest cas. :-D
Però, com sempre, que jo vegi que feu feina és la manera que "s'allarrgguin" les pistes. Així que aprofito per deixar-ne anar algunes mentre et replico punt per punt, començant pel final:
4 - Coneixent-te, és molt probable que quan encerteu la paraula diguis que qui va fer el diccionari no sabia el què es feia, malgrat que l'adjectiu que busquem té tota la lògica del món.
3 - Segurament no vas gens desencaminat afirmant que el 90% de la població no l'ha fet servir mai, tot i que el diccionari la marca amb l'abreviatura [LC] (lèxic comú), també hi afegeix [AGR] (explotació animal) que ja en delimita força l'ús.
2 - Per tant, també és ben possible que diguis que no l'has sentit mai. Que jo sàpiga l'única mascota que has tingut és un peix, i a aquest animal no se li pot aplicar en cap cas.
1 - Però el que segur que no em diràs és que no saps el que significa, t'asseguro que ho tindràs ben clar només llegir-la. Pocs adjectius qualificatius són tan transparents i autodescriptius. ;-)
Ara que el cervell casi m'explota de fer combinacions, s'he m'acut "CURTCIRCUIT" per la F
ARTUR: Ben trobada i és bona, però en PONS ja ens l'havia dit. Ara com ara, només ens queda la E per descobrir. Si repasses els meus comentaris anteriors, us hi he deixat algunes pistes per ajudar-vos a treure'n l'entrellat... abans que us exploti el cervell del tot. :-)
Això sí, que una cosa no treu l'altra, moltes gràcies per no deixar-ho córrer. Salut!!
Ai, perdó, no ho havia llegit !.
Llegint ara el teu comentari a la proposta del Pons en que comentaves que t'agrada que "s'allarguin" els teus reptes, se m'acut que potser la que falta ( E ) la paraula sigui " garrallarg" , no se m'acut més combinacions creïbles, tot i que al meu poble, més aviat em diem camallarg , que no sé si serà el mateix significat.
No em puc creure que garrallarg estigui al diccionari! Reitero el dit 4- No sabia el què és feia, 3-Pujo l'aposta del 90% al 95%. 2- També vaig tenir hàmsters, però això no treu que la paraula fos desconeguda per mi. 1- El significat està molt clar, és més, també resulta que existeix garracurt! Suposo que en una societat amb més contacte amb animals l'adjectiu serà necessari, però jo he vist molts anys simplement dient que tal animal té les garres llargues.
ARTUR: Ara sí, "garrallarg" és la solució que ens faltava per poder enllestir el joc a la perfecció. Molt bé!! :-)
Afegeixo que també al meu poble (i segurament a la majoria) és més usat el sinònim "camallarg", però aquí el que importava és que es tractés d'un poligrama i en aquest aspecte guanya "garrallarg"... de llarg. :-D
PONS: Ja ho diu el refrany: "Cada dia s'aprèn alguna cosa (inútil) nova". ^_^
Moltes gràcies !. El comentari a que feia referència abans m'ha encès la bombeta , gràcies per la pista ! : )
Salut !!.,
ARTUR: Les pistes poden ajudar a tirar endavant, però el mèrit és tot vostre. Les gràcies te les dono jo a tu i a tots els companys amb qui comparteixes el rètol vermell per la bona feina. Salut!
No sé si he fet bé en canviar el nom, na Paula està una mica gandula. ;-)
Felicitats a tots els encertants!
Publica un comentari a l'entrada