GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dimecres, 25 d’abril del 2012

418.- L'equip de piragüisme

418.- Preparant-se pels Jocs Olímpics, un equip de piragüisme ha vingut a entrenar-se al riu Ebre. Són tan professionals que ells sempre remen a una velocitat constant de 10 km/h i el riu està tan controlat que les aigües baixen sempre a 5 km/h. Quina velocitat mitjana tenen al fer un entrenament que consta en baixar 3 km pel riu i després tornar al punt de partida?

TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS. FELICITATS A " Yáiza "

12 comentaris:

Assumpta ha dit...

Bona tarda :-)

No en tinc ni idea, però per dir alguna cosa, diré que, ja que van a una velocitat constant de 10 km/h, doncs la velocitat mitjana de l'entrenament també serà de 10 km/h i si per la corrent de l'aigua guanyen o perden en algun moment, com és "anar i tornar", el que guanyin primer ja ho perdran després... o el que haguessin perdut primer, ja ho guanyaran després. Ja està :-)

Yáiza ha dit...

Uhms... no sé si ho he entès bé. En tot cas.. provo:

Quan baixen els 3km pel riu, m'imagino que hem de sumar els 10km/h als que ells remen i els 5km/h als que baixa l'aigua del riu, és a dir que la baixada la fan a 15km/h, i per tant triguen 0,2h (3km / 15km/h) a baixar aquest tram.

Per anar riu amunt, ells segueixen remant a 10km/h, però el riu els va en contra, així que suposo que avancen a 5km/h. Han de fer així els mateixos 3km, així que triguen 0,6h (3km/ 5km/h) en pujar.

La velocitat mitjana serà la distància total recorreguda (3+3=6km) dividida entre el temps emprat (0,2+0,6=0,8h). Així que...

6km / 0,8h = 7,5km/h

Yáiza ha dit...

Jo al principi havia pensat el mateix que tu, Assumpta... si a l'anada van a 15km/h i a la tornada a 5km/h la mitjana hauria de ser 10... Al cap i a la fi diu que ells sempre remen a aquesta velocitat!! Però l'aigua bé que se'ls ha d'endur amunt o avall, no?

Però després m'he posat a fer càlculs i em sembla més "matemàtica" la solució que he donat just aquí sobre! Però ben bé que no n'estic segura. En tot cas, mantinc la resposta, ja que m'he matat a fer operacions! =P

Bona tarda a tots!r

Assumpta ha dit...

Hehehe, YÁIZA, no, no... si jo ja sé que la meva resposta deu estar equivocada! ;-) Quan posa "difícil" i "matemàtic" jo ja sé que és impossible que l'encerti... llavors dic alguna cosa per veure si "sona la flauta", però... hehehe... :-)

jpmerch ha dit...

Jo veig que l'enunciat no és prou clar. Si la velocitat donada dels piragüistes és la absoluta siguen les que siguen les condicions, la velocitat mitjana serà la mateixa, ja que ens diuen que és constant, és a dir 10 km/h. Ara bé si la velocitat que ens donen és la relativa el càlcul de la Yáiza és correcte.

Ara, l'etiqueta de difícil em fa pensar que hi ha alguna cosa més que se'ns escapa.

Garbí24 ha dit...

jo els aconsellaria un foraborda....remar riu amunt costa molt.

Elfreelang ha dit...

No sé em fa la sensació que hi ha trampa....si remen amb velocitat constant perquè treure una velocitat mitjana..si és constant és constant no? serà la mateixa de 10K..és clar que sóc més aviat de lletres...

Yáiza ha dit...

Raó no us falta. La manera com està redactat l'enigma també m'ha fet pensar que "si és constant, és constant, no?". Podrien ser un súper cracks que reméssin poc a la baixada i molt fort a la pujada, de manera que mantindrien la velocitat. Ara, si aquesta és la resposta, l'enigma em semblaria més lateral que matemàtic...!!! D'altra banda, la solució que he donat jo és la d'un simple problema de mates, així que tampoc hi pujaria de peus.

Pons ha dit...

5km/h riu baiada + 10km/h piragüistes = 15km/h
3km de baixada / 15km/h = 0,2h

-5km/h riu pujada + 10km/h piragüistes = 5km/h
3km de pujada/ 5km/h = 0,6h

total hores=0,6+0,2=0,8h
total km=3+3=6km
velocitat mitjana=6km/0,8h=7,5km/h

hm... em sembla que em contentare en el ser el primer guanyador masculí de la pregunta....

McAbeu ha dit...

Aquesta és la solució del LLIBRE: S'entén que de baixada la velocitat serà de 15 km/h i de pujada 5 km/h, però no es pot dir que la velocitat mitjana va ser de (15+5)/2 = 10 km/h. La velocitat mitjana d'un mòbil es calcula dividint l'espai recorregut entre el temps que ha passat i l'espai total recorregut ha estat 3 d'anada + 3 de tornada = 6 km. El temps de baixada serà (3 km) / (15 km/h) = 3/15 hores i de pujada 3/5 hores, en total doncs 3/15 + 3/ 5 = 12/15 hores. La velocitat mitjana total serà doncs 6 / (12/15) = 7'5 km/h ja que tarden 3 vegades més pujant pel riu que aigües avall.
Que, com veieu, són els mateixos càlculs que primer fa la YÁIZA (i que li donen el rètol vermell) i després en PONS (que s'ha de conformar amb el diploma honorífic, però no menys important, de primer encertant masculí :-DD). Felicitats!!
Gràcies també a tots els altres per passar per aquí i dir-hi la vostra. M'agrada veure els dubtes que us crea la redacció dels enunciats perquè com que, de fet, parlem d'enigmes mentals doncs ja es tracta d'això, de que no siguin gaire clars i que haguem de decidir com els encarem, no? :-))

Pons ha dit...

molt honorífic però no tinc rètol vermell ni de cap altre color, com a mínim blau, no?

McAbeu ha dit...

PONS: Per això és honorífic... perquè no hi ha rètol. ;-D

Publica un comentari a l'entrada