GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dimecres, 27 de juliol del 2011

350.- Un ratolí de biblioteca

350.- A una biblioteca reben els 10 volums d'una interessant col·lecció sobre refranys catalans. Els 10 llibres són iguals, tots tenen 100 pàgines si comptem les tapes també com pàgines, i són col·locats de l'1 al 10 d'esquerra a dreta en un prestatge destacat de la secció paremiològica. Una nit entra un ratolí que comença a rosegar per la pàgina 1 del volum 1 fins la pàgina 100 del volum 10, ambdues incloses. Pots calcular el nombre total de pàgines rosegades?

TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS. FELICITATS A " Trena "

25 comentaris:

Assumpta ha dit...

No ho sé, però com ho descobreixi en Pàmies, aquest ratolí rebrà un bon cop d'escombra!!!

Bé, jo diria que 1.000 però segur que aquesta és la resposta que diu qui s'equivoca, clar. Deu tenir truc! :-P

Assumpta ha dit...

El meu cap em diu que digui 1.001... però no em diu perquè vol que digui això...

Per si un cas, diré també 999 i crec que amb això l'encerto segur.

O sigui, jo dic:

999, 1.000 o 1.001

i ara que vingui algú de ciències i ho expliqui! :-P

J ha dit...

A veure podrien ser 901 pàgines?
Totes menys les 99 del volum 1

Salut!

bajoqueta ha dit...

Només passo a saludar que a mi els jocs estos de contar em posen nerviosa jajaja.

Bon estiu!

jpmerch ha dit...

A mi, si és d'esquerra a dreta me n'isquen 1000 (10x100).

Si el nombre de pàgines de cada llibre és 100 tapes incloses i ens parlen de la pàgina 100, vol dir que es comença a numerar les pàgines des de les tapes i la pàgina 1 és la portada.

Però sé que hi haurà alguna cosa, perquè el llibre d'en McAbeu està ple de sorpreses.

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Assumpta, no pateixis que tots els ratolins que hi ha a ca meva són electrònics i no rosseguen obres d'art. :-)

Si ningú ho arregla, em sembla que aquest sapastre de ratolí s'ha cruspit les 1.000 pàgines de l'obra completa. Encara ploro!

Assumpta ha dit...

Hehehe a en JPMERCH li passa com a mi! ;-) Em semblava que dir 1.000 era "massa fàcil". La lògica diu que és 1.000 però jo també crec que hi ha d'haver algun truc :-D

No ploris, VÍCTOR, la biblioteca aquesta té un mecenes ric i en comprarà 1.000 més ;-)

Mireia ha dit...

1000 sembl massa fàcil però no sé veure-hi més enllà. Com a molt puc descomptar les 20 pagines de cobertes ... però em quedat que comptaven com a pàgines, oi?

trena ha dit...

Jo diria 802. Són les 100 dels 8 volums del mig, més la pàgina 1 del volum 1 i la pàgina 100 del volum 10. Com que estan posats d'esquerra a dreta de l'1 al 10, la pàgina 1 del volum 1 queda a la dreta, per tant deixa de rosegar 99 pàgines i passa de manera equivalent al volum 10.
Doncs això, 802.

ninona ha dit...

aix, se m'ha avançat, però jo estic amb trena: 802
i el raonament exactament igual.

jpmerch ha dit...

Crec que hi ha una diferència d'interpretació de l'esquerra i la dreta. On és l'esquerra de la prestatgeria?, a la nostra esquerra?, o a la dreta?

En qualsevol cas si el raonament de la trena i la ninona és vàlid, serien 804 pàgines rosegades, ja que el ratolí, cada vegada, rosega un full que són dues pàgines.

Quim Soler ha dit...

Hola,
jo crec que té raó en Jpmerch, ja que queden sense rosegar les 98 últimes pàgines del volum 1 i les 98 primeres del volum 10. Per tant, són 804.

Ara, jo tinc un altre enigma: com s'ho fa el ratolí per començar a rosegar per la pàgina 1 del volum 1, si aquesta pàgina està comprimida entre la pàgina 3 del mateix volum i la pàgina 100 del volum 2????

zel ha dit...

Voleu dir que pot rosegar tant? Pot ser que resegui la primera i la darrera i es vagi fent forat?

Assumpta ha dit...

Ep, tal com diu en JPMERCH, això d'esquerra i dreta és molt relatiu:

Col·locar els volums de l'1 al 10 d'esquerra a dreta vol dir que si jo em situo davant de la prestatgeria i estiro la mà esquerra agafo el volum 1 i si estiro la mà dreta agafo el volum 10... és així la posició normal dels llibres, pensem en una enciclopèdia.

Doncs bé, situats així, si el ratolí comença per la pàgina 1 del volum 1 i acaba per la pàgina 100 del volum 10 ambdues incloses, és que ho ha rossegat tot, o sigui, les 1.000 pàgines.

On s'es vist uns biblioteca que posi els volums "al revés"?? Si fos un diccionari i l'ordre fos el que diuen els que proposen 802 o 804 hauriem posat el diccionari començant per la Z i acabant per la lletra A.

Jo, com esquerrana que sóc, el meu ordre "natural" de les coses, en llegir, en escriure, en endreçar, és de dreta a esquerra, però si aquí es diu clarament que és d'esquerra a dreta és que ho estan fent en l'ordre "habitual".

Per tant la resposta correcta ha de ser 1.000 :-)

Elfreelang ha dit...

Tenint en compte la crisi, les retallades en cultura i tots els àmbits i etc que també deuen afectar per força les biblioteques i els ratolins rosegadors diria que 900!

Assumpta ha dit...

Hahahaha ELFRI!! :-P

trena ha dit...

Així m'agrada ninona!

a veure si tens els volums posats d'esquerra a dreta, el volum 1, com diu l'assumpta, és el que agafes amb la mà esquerra. Però la pàgina 1 d'aquest volum queda a la dreta, si mires la prestatgeria ABANS d'agafar el llibre.

Quant a la reflexió entre pàgina i full d'en Jpmerch, des del meu punt de vista una pàgina és un full de paper, i tenen dues cares, o planes d'un llibre. Atès que en Mac parla sempre de pàgines i no pas de planes, cal creure que els volums tenen 100 pàgines, que serien 200 planes... i aleshores els càlculs es multiplicarien per 2, per tant serien 1604 planes, entenent que un ratolí no pot rosegar una plana, sense rosegar l'altra...

Segueixo amb els meus 802... a veure què dirà en Mac...

Assumpta ha dit...

Ostres, TRENA, clar que si!! Tens tota la raó, clar!! :-))
El llibre col·locat a la prestatgeria té la pàgina 100 més a l'esquerra i la 1 més a la dreta, així que si comença per la 1 es deixa les altres 99 (o 98) a l'esquerra!! :-DD

I dic 99 o 98 perquè en quant al concepte de pàgina és el que tu anomenes "plana", o sigui que cada full té dues pàgines (o dues planes)... el que passa és que, en aquest cas, seria impossible rosegar la pàgina 1 (que és la coberta) sense rosegar la pàgina 2 (la cara interior de la coberta) o sigui que quedarien sense rosegar 98 pel davant i 98 al final (rosegant la 100 rosegaria també la 99, és clar) per tant 98+98= 196 serien 804... crec :-))

De totes formes, penso que (en MAC em matarà) malgrat que tu diguis 802, l'explicació correcta és la teva, tu t'adones que rosegant la pàgina 1 també es rosega la 2 i per això interpretes que s'està parlant de fulls, per la pròpia impossibilitat de rosegar tan sols una pàgina o plana sense rosegar l'altre banda del full

jpmerch ha dit...

Però trena, tu no saps que els ratolins treuen els llibres de les prestatgeries i els posen damunt de la taula abans de menjar-se'ls?;-)

Plana y pàgina són sinònims. Cadascuna de les dues cares d'un full d'un llibre... (Segons el DCVB).

Jordi ha dit...

Hi ha molts comentaris i no tinc temps de manera que donaré la meva resposta i perdoneu si repeteixo la d'algú.

Si comença per la pàgina 1 del volum 1 (i la rosega) és deixa les 99 pàgines finals (per col·locació dels llibres) i si arriba a rosegar la pàgina 100 del volum 10 es deixa sense rosegar les 99 primeres pàgines de manera que 1000-99-99 = 802 pàgines centrals del total rosegades.

trena ha dit...

Assumpta, no crec que siguin 804, sinó 1604 en el cas de dubte entre pàgina/plana/full...
Passa que tot el teu raonament em sembla molt correcte, però aleshores, dels 8 volums centrals rosegaria 1600, més les quatre del volum 1 i del 10, fan un total de 1604.
Salut, i bon profit :)

McAbeu ha dit...

No em negareu que els enigmes que creen "diversitat d'opinions" són els millors i aquest ha donat molt de si. :-))
Començo dient que la polèmica "plana/pàgina/full" no és tal polèmica que per això tenim els diccionaris i per definició una plana o pàgina és cadascuna de les cares d'un full, en conseqüencia estem parlant de llibres de 100 pàgines i 50 fulls, incloses les cobertes. Dit això, passo a explicar com ho entenem el LLIBRE i jo, que no vol dir que sigui l'única explicació possible però que si serà la bona (que per això el blog és meu ;-DD).

El "truc" de l'enigma era visualitzar els 10 llibres a la prestatgeria i adonar-se que si el ratolí comença per la pàg. 1 del volum 1 i acaba a la pàg. 100 del volum 10 deixa sense rosegar les pàg. 2 a 100 del volum 1 i les pàg. 1 a 99 del volum 10. Per tant la resposta correcta és la que diu que el ratolí rosega les 800 pàgines dels volums 2 a 9 complets més una pàgina del volum 1 i una altra del volum 10. I això suma 802 pàgines.

I per què no 804?. Doncs perquè no s'ha de confondre rosegar amb foradar. Imagineu que aquests llibres són una col·lecció infantil d'aquells de fulls molt gruixuts, doncs un ratolí podria rosegar una cara del full (una pàgina) sense arribar a foradar-lo i per tant l'altra cara (la pàgina següent) no estaria rosegada. Una pista de que la cosa és així la tenim al mateix enunciat quan diu que el ratolí comença a la pàg 1 i no a la 2 del primer llibre. Els que penseu que en cas de llibres "normals" això és inacceptable, penseu que hem acceptat que el ratolí comença per la pàg. 1 "saltant-se" (de manera màgica) les 99 precedents. No us hi capfiqueu, són coses del món dels enigmes (tan real algunes vegades i tan "teòric" altres). :-))

Així que moltes gràcies i felicitats a tots, i per la TRENA el rètol vermell.

trena ha dit...

uo gràcies :)

Assumpta ha dit...

I tant, MAC!! quantes més opinions i punts de vista més divertit és, jo també ho penso :-))

Felicitats, TRENA! :-))

jpmerch ha dit...

Primer de tot, felicitacions per a trena.

Ja sabia jo que el llibre ens donaria una sorpresa. Ara, no m'esperava aquesta del ratolí cirurgià, capaç de rosegar una plana sense foradar el full.:-))

Publica un comentari a l'entrada