GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dimecres, 26 de maig del 2010

234.- Les taronges del pagès

234.- Un pagès va a vendre taronges al mercat, n'ha collit 115 i decideix vendre-les a 10 monedes cada 5 taronges. Però quan arriba al mercat s'estima més diversificar l'oferta i separa les taronges segons la mida, fa un grup de 58 taronges grosses que ven a 5 monedes cada 2 taronges i un altre grup amb les 57 més petites que ven a 5 monedes cada 3 taronges. Pots dir si amb el canvi de mètode hi ha sortit guanyant, perdent o ha quedat igual?

TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS. FELICITATS A " Montse "

8 comentaris:

Montse ha dit...

Home, amb el canvi de sistema guanya deu (eurus?) més i encara que no sembli gran cosa paga la pena aprofitar-ho que la vida està molt malament.

Assumpta ha dit...

Primer sistema:

Divideix les taronges en grups de 5 i les ven per 10 monedes.

115:5 = 23

33 x 10 = 230

Segon sistema:

a) 58 taronges grosses en grups de 2 i les ven per 5 monedes.

58:2 = 29

29 x 5 = 155

b) 57 taronges petites en grups de 3 i les ven per 5 monedes.

57:3 = 19

19 x 5 = 95

Ara sumem les del primer grup i les del segon

155 + 95 = 250.

Guanya 20 monedes... però és possible que m'hagi equivocat en els càlculs... jejeje

Assumpta ha dit...

Val, d'acord... m'he equivocat... Abans anava ràpid i ara he agafat la calculadora :-)

29 x 5 = 145 i no 155 com havia dit primer

(a part de l'error de teclejar 33 enlloc de 23, però això ja es veia que era tan sols una falteta)

Tan mona que m'havia quedat l'explicació... Ja m'estranyava, perquè si a algú abans que a mi li donava "10" i a mi "20" hi havia un 99,99% de probabilitats que l'error fos meu.

Bé doncs: El primer grup les vendrà (si pot) per 145 monedes i el segon (també, si pot) per 95, o sigui 240 monedes.

Si pel primer sistema esperava guanyar-ne 230 i per aquest en pot aconseguir 240 doncs, efectivament milloraria els beneficis en 10 monedes.

Sergi ha dit...

Segons els meus càlculs les dues tenen raó, guanya 10 monedes al final. Depenent de com, potser que s'estalvii feina, però 10 monedes són deu monedes, tu! És clar, mirat d'una altra manera guanya una mica menys del 10% del que anava a guanyar, no?

rebaixes ha dit...

No sé si la mestressa em diria, per què compres taronges si jo ja en tinc i tu no en menges...'
La olor ja em possa alèrgic... però és un bon problema, significa que el pagés ( no ho he comptat) deu veure que en treurà algun extra, El pagés sempre ha de filar prim, no sigui que se li escapi el petit negoci. Anton.

JJMiracle ha dit...

Sí, sembla que, encara que se li giri una mica de feina al pagès, hi sortirà guanyant.

McAbeu ha dit...

Com la MONTSE diu i l'ASSUMPTA demostra (a la segona, que aquest és de mates :-DD) amb el segon mètode hi surt guanyant 10 monedes, i qualsevol benefici (encara que sigui petit) no es pot menysprear com molt bé diuen XEXU, ANTON i P-CFACSBC2V. :-)

Assumpta ha dit...

És que a mi les mates sempre em quedaven per setembre :-PP

Publica un comentari a l'entrada