GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dilluns, 11 de juliol del 2022

Els misteris d'en Mac – Cas 005


005 - EL CAS DE LES CINC CIUTATS


Com recordareu, en un cas anterior vaig ajudar a un amic a descobrir la combinació correcta per poder obrir una caixa forta que havia rebut en herència. Doncs resulta que a dins hi va trobar un nou repte mental que, com no podia ser d’altra manera, també va venir a plantejar-me...

- No saps com t’agraeixo que m’ajudessis a obrir la caixa forta sense haver de forçar-la –em va dir només arribar–. Com suposava, és més valuosa la mateixa caixa, tota una antiguitat, que no el que hi havia a l’interior i m’hauria sabut greu haver-la fet malbé provant d’obrir-la a les males.

- No hi ha res a agrair, és la meva feina... encara que a tu no et cobri per fer-la. –vaig afegir, fent broma–

- Doncs mira, aquesta vegada sí que cobraràs. Si m’ajudes a treure l’entrellat d’aquest nou enigma que et porto i em vols acompanyar, tenim unes vacances pagades a una ciutat catalana...

- Ep! Això són paraules majors. És clar que m’hi apunto. A quina ciutat són aquestes vacances gratis?

- Aquest és l’enigma que hem de desxifrar. Deixa’m que t’ho expliqui. Com em pensava, dins la caixa forta del meu tiet només hi havia uns quants records familiars sense gaire valor més enllà del sentimental, però també hi vaig trobar una carta al meu nom. En ella, el meu oncle em felicitava per l’enginy que m’havia permès obrir la caixa (felicitacions que et traspasso, evidentment) i em deia que volia premiar-m’ho amb una estada amb totes les despeses pagades en una ciutat catalana que jo hauria d’encertar d’entre una llista de cinc poblacions amb l'ajuda d'una única pista. El notari encarregat del seu testament, té ordres de donar-me el premi si descobreixo la ciutat exacta i explico de manera correcta com l'he trobat. No val endevinar-ho per atzar.

- Un joc molt engrescador i el premi s’ho val. Quina és la llista de ciutats?

- Són cinc capitals de comarca de Catalunya. En ordre alfabètic, tal com me la va deixar l’oncle, la llista és: BALAGUER (La Noguera), BARCELONA (Barcelonès), REUS (Baix Camp), RIPOLL (Ripollès) i la SEU D’URGELL (Alt Urgell).

- I la pista?

- Una única frase: POC CORRIA L’ESTRELLA.

- I ja està? Què té a veure això amb qualsevol d’aquestes ciutats?

- Si ho sabés, no et demanaria que m’ajudessis. He de confessar que abans de venir a veure’t he investigat pel meu compte. Primer vaig fer una mica de recerca sobre aquesta estranya pista que, per tal com està formulada, sembla un vers d’algun poema. Si ho és, jo no el vaig trobar. El que més s’hi acosta (relativament) són els primers versos del poema «El rústec villancet» de Josep Carner. La primera estrofa diu així: "Una estrella cau al prat, / una flor s’ha esbadellat, / tot belant juga el ramat / amb la rossa macaruia...". A mi em sembla evident que "poc corria l'estrella", si acaba caient en un prat. Però, si amb això no en tens prou, també he descobert que els dos últims mots de la quarteta: "rossa macaruia" (no em preguntis què volen dir) són l’anagrama de "massa corria, au!". No pot ser una coincidència això de "corria poc, corria massa", no trobes?

- De fet, sí que ho pot ser. Em sembla tot una mica agafat pels pèls. No tens res més?

- Amb la frase no he anat més enllà. Pel que fa a les ciutats, tampoc he trobat res en qualsevol d’elles per separat que les relacioni amb una estrella lenta, però en canvi agafades en conjunt tenen una característica comuna. Totes elles es poden unir amb un sol traç dibuixant sobre el mapa de Catalunya una estrella pentagonal. Cada una de les poblacions coincideix, gairebé exactament, amb un dels vèrtexs d’una estrella de cinc puntes. No pots negar que és molt curiós, o també em diràs que és una nova coincidència i que totes les meves investigacions no serveixen per a res?

- No, en aquest cas no t’ho diré. Estic segur que el teu oncle va triar expressament les ciutats perquè formessin aquesta estrella sobre el mapa. I tampoc crec que les teves investigacions no hagin servit per res. Ben al contrari, gràcies a un detall de les teves explicacions em sembla que ja sé quina és la població correcta que soluciona l’enigma.

I vosaltres? Podeu explicar quina és la deducció que permet trobar la solució correcta?



TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS. L'ENHORABONA A " Carme Rosanas i Pons "


14 comentaris:

sa lluna ha dit...

De moment necessito més d'una lectura.

Aferradetes, Mac.

McAbeu ha dit...

SA LLUNA: Totes les que calguin, només faltaria. :-)
Aferradetes de tornada.

Carme Rosanas ha dit...

Estic quasi segura que la ciutat és Ripoll. Si la pista és un anagrama, Ripoll (o Ripollès) hi són a dins. Però encara em falta desxifrar-lo sencer. No em surt. A veure...

artur ha dit...

Penso com la Carme, però no l'acabo de veure...

McAbeu ha dit...

CARME i ARTUR: Molt bé!! Aneu perfectament encaminats quan deduïu que el camí a seguir és resoldre l'anagrama que s'amaga en la frase "Poc corria l'estrella". 

En conseqüència, queda clar que la CARME l'encerta quan apunta que la població que busquem és Ripoll (l'única de les ciutats incògnita que es pot formar amb les lletres de la pista). Felicitats!!

Ara bé i com ja suposeu, per acabar d'enllestir correctament la feina cal fer un últim pas i acabar d'ordenar la resta de les lletres de "Poc corria l'estrella" per formar una nova frase que respongui la pregunta concreta que ens fa l'enunciat: Quina és la població correcta que soluciona l'enigma?

De moment, ho deixo aquí... sempre hi som a temps d'afegir alguna pista més. :-))

Pons ha dit...

Ja veig que haig de venir a fer la feina bruta i acabar de resoldre l'anagrama, que ens diu inequívocament: LA CORRECTA ES RIPOLL

McAbeu ha dit...

PONS: No sé què faríem sense tu. :-DD
Molt bona feina, enllesteixes perfectament l'enigma. Felicitats!!

artur ha dit...

Ja faig tard ! ;D .... a mi en surt CA RIPOLL ESTEL CORRE

sa lluna ha dit...

Ja he vist que no es pot perdre ni un dia per pensar.🤭
Felicitacions als guanyadors!

McAbeu ha dit...

ARTUR: Els anagrames sovint amaguen més d'una solució possible, per això m'agraden tant perquè sempre donen molt de joc. La teva proposta és genial, tot i que s'ha de puntualitzar que li falta una "a" i li sobra una "e" per ser completament correcta. Així i tot, gràcies per dir-la. :-)

artur ha dit...

És cert McAbeu ! Al escriure-la m'he equivocat de lletra ;) Felicitats als guanyadors de les vacances !....a la resta, que ens convidin a un vermut :D

McAbeu ha dit...

ARTUR: M'apunto al vermut. :-DD

sa lluna ha dit...

Ui... jo havia deixat un comentari aquí!
Aquests de Blogger em fan la punyeta.

Felicitacions als guanyadors!.😊

McAbeu ha dit...

SA LLUNA: El teu comentari "perdut" havia anat a parar a la carpeta de correu brossa, ja l'he recuperat. Confio que acabaran arreglant aquests problemes amb els comentaris que van sovintejant des dels últims canvis de Blogger, però ja estan tardant massa.
Abraçades!!

Publica un comentari a l'entrada