GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dissabte, 13 de setembre del 2014

Enigmes de la vida (27) - ELS MEMES

Segons la Viquipèdia, un MEME o MEM és, en les teories sobre la difusió cultural, la unitat teòrica d'informació cultural transmissible d'un individu a un altre, o d'una ment a una altra, o d'una generació a la següent. Es tracta d'un neologisme encunyat per Richard Dawkins a partir del mot «memòria» i per semblança fonètica amb la paraula «gen».
A la pràctica, i en aquest món d'internet, aquest terme s'usa per descriure una idea, concepte, situació, expressió i/o pensament manifestat en qualsevol tipus de mitjà virtual que es popularitza a la xarxa gràcies a la seva difusió viral.
És doncs una idea que es difon a molta gent i molt ràpidament i si, a més a més, va acompanyada de la foto d'un gatet aleshores l'èxit està assegurat:


Una variant del MEME és la que es basa en les típiques CADENES DE MISSATGES, que temps enrere circulaven per correu postal i actualment proliferen pel nostre correu electrònic. Per induir al receptor a convertir-se al seu torn també en emissor i així expandir la cadena al màxim, aquests missatges solen incloure històries emocionalment manipuladores i/o exploten la superstició del receptor amenaçant-lo amb les pitjors desgràcies si gosa «trencar la cadena».
No caldria insistir en el fet que, perquè siguin ben efectives, millor si porten la foto d'un gatet:


Dins la blogosfera trobem una adaptació d'aquest MEME/CADENA DE MISSATGES molt específica del món dels blogs. Els que fa un temps que esteu per aquí recordareu que fa uns anys, quan els blogs estaven en ple apogeu, sovintejaven uns "premis" que ens anavem passant entre els blogaires perquè quan un el rebia l'havia, al seu torn, d'atorgar a una llista més o menys llarga, d'altres blogaires. La majoria de vegades, la cosa s'acabava aquí però també hi havia cadenes més "elaborades" que et donaven més feina i et feien, per exemple, contestar un test amb preguntes sobre un tema concret. Això sí, no tinc constància que cap d'elles inclogués amenaces en cas de no seguir-les. Amb el temps, i a mesura que la blogosfera va anar perdent l'efervescència dels primers anys, aquests MEMES van anar passant de moda i van deixar d'aparèixer com bolets.

Però això no vol dir que desapareguessin del tot i la prova es que dimarts passat l'ASSUMPTA em va "convidar" a apuntar-me a un d'aquests MEMES que fa poc ha tornat a treure el cap per la Catosfera.
He de dir que no és la primera vegada que rebo una invitació d'aquestes (a la barra lateral del blog en podeu veure una mostra) i que sempre m'ha fet molta il·lusió rebre-les perquè això significa que un blogaire amic ha pensat en tu. Malgrat això el que no he fet mai és seguir-les. Sempre dic, i és la veritat, que sóc incapaç de destacar un dels meus "blogs amics" per sobre dels altres, ni que sigui per "encolomar-li" un MEME d'aquests. ;-D

L'ASSUMPTA ho sap i per això ens remarca en el seu post que aquest MEME té una diferència respecte els altres i és que aquest és cultural perquè va de llibres. La pregunta que em ve al cap, ens la fa un bonic gatet:


Aquest seria, doncs, l'enigma de la vida d'avui: "Un MEME cultural ja no es considera un MEME?" o si ho preferiu, "Sou de seguir els MEMES?, per quina raó ho feu o no ho feu?". Si voleu, en podem parlar als comentaris.

+ + + + + + + + + + + + + + + + +

Arribats a aquest punt, potser alguns de vosaltres (amb l'ASSUMPTA al capdavant) estareu pensant que si no volia seguir el MEME no calia que m'enrotlles tant. I tindríeu tota la raó, el que passa és que si he fet aquest complet i documentat estudi previ és just pel contrari. Necessitava arguments sòlids per justificar que, per primera i segurament última vegada, el XAREL-10 formarà part activa d'un meme d'internet. :-))

Així que, acabats els prolegomens, anem per feina...


Acceptar aquest MEME, ai!, perdó!, aquest premi LIEBSTER AWARD té com a condició sine qua non complir amb tres punts que passo a realitzar en ordre creixent de dificultat:

PUNT 1: DONAR LES GRÀCIES A QUI M'HA NOMINAT.
Aquest és molt fàcil!. Per la il·lusió que poses en tot, fins i tot en coses tan senzilles com un meme d'internet, i per tenir ganes, tal com estan les coses, de seguir jugant i animant la Catosfera: Moltes gràcies, ASSUMPTA!!

PUNT 2: CONTESTAR 11 PREGUNTES.
Aquest apartat ha estat més difícil, però he fet el que he pogut. Aquí teniu el qüestionari:
1. Quin és el teu gènere literari preferit? La novel·la i els relats, sens dubte, però també m'atrapen els llibres de divulgació científica bàsica.
2. Com et vas animar a escriure un blog? Aviat farà sis anys d'això. Un jove amic, l'Esteve, em va convidar a visitar un blog que acabava d'obrir en una plataforma blogaire recent estrenada al nostre poble i, per provar com anava, en vaig fer un al meu torn. I fins ara...
3. Prefereixes sagues o llibres sense continuació? D'un temps ençà, m'he fet addicte a les sagues però no tinc res en contra d'un bon llibre sense continuació.
4. Quin és el llibre que has rellegit més vegades? "Invasió subtil i altres contes" de Pere Calders. Sencer o algun conte per separat.
5. Quin és el millor llibre que has llegit aquest últim any? Per dir-ne un de clàssic, m'ha agradat molt perquè m'ha sorprès malgrat conèixer de sobres l'argument, "La volta al món en 80 dies" de Jules Verne. I d'entre els més actuals, em ve al cap la novel·la d'història-ficció "Els ambaixadors" d'Albert Villaró, una novel·la d'espies ambientada a l'any 1949 en una Catalunya independent i amb una bomba atòmica per allà al mig.
6. Quina és la teva portada preferida? No és en el que em fixo a l'hora de triar un llibre per tant no en recordo gaires. En general m'agraden més les cobertes poc carregades i, en aquest sentit, em ve al cap un llibre dels que he llegit enguany. Vaig trobar molt maca la portada de "El celler" de Noah Gordon però potser és perquè amb aquells dos pàmpols i el gotim de raïm s'assembla molt al fons del XAREL-10. :-)
7. Quin llibre t'emportaries a una illa deserta? S'ha publicat ja el best-seller "Com sortir d'una illa deserta"?
8. Quin és el teu personatge literari masculí preferit? Un de clàssic, en Sherlock Holmes. Ara fa temps que no rellegeixo una novel·la de les seves, però m'ho he passat molt bé acompanyant-lo a resoldre casos aparentment impossibles de resoldre.
9. Quin és el teu personatge literari femení preferit? En aquest cas en triaré un de ben actual. La Daenerys Targaryen de la saga "Cançó de gel i de foc", em té el cor robat aquesta noia.
10. Què li diries al teu personatge literari preferit? A en Sherlock que s'abstingués de passar pel XAREL-10 perquè m'agrada que els rètols vermells quedin el més repartits possible i a la Dany li diria que... jo també vull un drac!! :-))
11. Quin és el teu autor o autora preferit? Vaig fer un post parlant d'això. És una qüestió que depèn del moment però els que sempre em venen al cap són Pere Calders i Manuel de Pedrolo, uns mestres de la literatura catalana i universal que es mereixen més reconeixement del que han tingut.

PUNT 3: NOMINAR 11 BLOGS MÉS.
Això és impossible. Ja he dit que sóc incapaç de triar en aquests casos. Així que no nomino ningú o, encara millor, us nomino a tots.
Si us ve de gust seguir la "cadena" i animar una mica aquesta Catosfera que tanta falta li fa, apunteu-vos-hi sense pensar-vos-ho gaire. És només qüestió de "perdre" uns minuts fent un post i jo us agrairé molt.
I si no us ve de gust, cap problema. No patiu perquè és gairebé segur que cap gatet morirà per la vostra decisió. Clar que, d'altra banda, "gairebé segur" no és el mateix que "segur al 100%", no?...

13 comentaris:

Sergi ha dit...

Una bona explicació de la història dels memes. Saps que vam crear c@ts perquè bàsicament estàvem fins els collons de 'premis' d'aquests? Si hi havia d'haver uns premis, que fossin seriosos, almenys.

Amb aquestes preguntes jo no ho consideraria un meme cultural, però què preguntes sobre llibres si no? Jo, no cal dir-ho, sóc de no seguir els memes. Quan vaig caure per aquest món, n'hi havia un cada setmana, eren molt pesats. Bàsicament, és que a mi no m'agrada que em diguin què he de fer o escriure. M'avorreix fer 'posts de diades', per exemple, ja em repeteixo prou. Res, manies. No em nego mai a res del tot, però em fa una mandra...

Bones les teves respostes. Ai Daenerys, Daenerys...

Assumpta ha dit...

Genial!! :-))

El millor post sobre memes que he vist mai! Al primer gatet ja se m'ha posat un somriure molt gran que encara tinc "posat" (10.000 usos i aplicacions diferents de la sal!! això és cert??) :-))

Responent la pregunta del tercer gatet (hehehe) que té uns ulls preciosos!! Jo crec que NO, que un meme que parla de llbres no és MENYS meme, però és un meme MENYS pesat ;-)))

Hi ha temes que ens interessen més i altres menys i el dels llibres em va fer gràcia. Saber, per exemple, quin és el llibre que més ha rellegit algú ho trobo interessant (Jo, "Invasió subtil i altres contes" l'he llegit dues vegades sencer "de cap a rab" i alguns contes "sueltus" més vegades), quin és l'autor preferit, etc.

A la pregunta si sóc de seguir els memes diré que NO!! Al principi ho feia i n'hi havia de pesadíssims, amb 30 o 40 preguntes, moltes de les quals eren autèntiques xorrades o, en altres casos, massa personals... i els hi vaig agafar mania, fins i tot em vaig fer un petit rètol que posava "MEMES NO, GRÀCIES" que vaig tenir al blog fins que van passar de moda :-)

Per quina raó vaig seguir aquest? Doncs potser perquè em va fer gràcia veure'n un després de tant de temps :-) i allò tan "horriblement pesat" em va fer una mica de "nostàlgia". A més era curtet, sobre un tema interessant i amb unes preguntes bastant acceptables. Me'l va passar la MONTSE, una blogaire amb la que no interactuem massa però amb la que "sento" que hi ha un corrent de bon rotllo i em va fer gràcia :-)

Espero que algú s'animi a seguir aquest meme... per ajudar al quart gatet, i per evitar que li passi res al segon gatet, jo tractaria d'animar a en PONS a fer-ho ;-))

Va, PONS, pel comentari que vas deixar al meu blog sé que tampoc t'agraden gens els memes i que, a més, aquest tampoc et va semblar massa interessant... però... et perdràs una oportunitat de parlar-nos d'en Terry Pratchett???

I, per acabar, MAC, em fa molta gràcia pensar que, a partir d'aquest estiu, un llibre que potser en altres circumstàncies no hauríem llegit com "LA VOLTA AM MÓN EN 80 DIES" ens ho ha fet passar tan bé com per a considerar-lo dels millors de l'any!! :-)))

Gràcies per haver seguit "la cadena" :-DDDD

McAbeu ha dit...

XEXU: Sí, sabia aquesta raó dels origens dels C@ts i he de dir que va ser una idea magnífica.
Una vegada fet el post, vaig tirar enrere en la "cadena" per veure si trobava d'on havia sortit. I vaig descobrir, astorat, que la idea original no només et feia contestar les 11 preguntes sinó que després n'havies de crear tu 11 més pels que t'anaven darrere. Sort que algú amb seny va decidir que no calia i que repetint les preguntes ja n'hi havia prou perquè, com bé dius, quines altres coses pots preguntar?
Com dic al post, jo mai he seguit cap meme. Si en aquest cas he fet una excepció, ha estat per l'Assumpta i perquè m'ha sorprès que, en aquesta època d'atonia blogaire, n'aparegués un.
Segur que estarem d'acord que dels llibres dels Trons podríem treure més d'un personatge favorit, Mr. Martin és un crack en aquest sentit, però la Dany és molta Dany. ;-)


ASSUMPTA: Gràcies! :-))
Ja saps que sempre hem de posar en quarantena les coses que llegim a internet però a mi em sembla que si ens la diu un gatet químic amb ulleres i corbatí ens en podem fiar. no?. :-DD
Com li he dit a en Xexu, si he seguit aquest meme ha estat perquè m'hi vas obligar :-))) però també perquè em va fer gràcia que n'aparegués un després de tant de temps i perquè vaig trobar que era "factible" en aquest mateix sentit que dius tu. És un tema interessant i les preguntes no són ni massa "xorrada" ni massa "personals". Si hagués estat així t'hauria d'haver dit dit que no però segurament no hauria calgut perquè ni me l'hauries proposat ni l'haguessis fet tu mateixa. :-)
A mi també em faria gràcia que algú pensés en aquests gatets i els salvés amb el mínim esforç que representa fer un post... són tan monos, pobrets!. A veure si en PONS recull el teu guant. :-DD
I pel que fa a "La volta al món en 80 dies", coincideixo del tot amb tu. És un llibre que, en el meu cas almenys, supera les expectatives i certament m'ho vaig passar molt bé llegint-lo. :-))

Montse ha dit...

M'ho he passat genial, llegint-te, així que, jo, que abomino dels memes des de fa moooolt de temps i que vaig continuar aquest per deferència al "nen" (que arribarà a ser un escriptor d'èxit, n'estic segura), t'agraeixo que li hagis fet cas a l'Assumpta!

Aproito per dir que a mi també em sembla que Pedrolo no està prou homenatjat. En el seu dia, li vaig llegir quasi tot, i quasi tot em va agradar. Per cert... fa mesos vaig demanar "Unes mans plenes de sol" a vàries llibreries i m'han acabat contestant que està descatalogat. Una llàstima. No tens alguna idea d'on el podria trobar?

Una abraçada!

Montse ha dit...

Fe de "rates" (bé, en català seria fe de "rades", però és igual)

Aproito = aprofito

Elfreelang ha dit...

un post completíssim MaC! els memes formen part tant de la filosofia com d'altres teories sobre la comunicació i la informació , fa molt de temp faig un post sobre els memes http://sidubtosoc.blogspot.com/2009/08/per-coneixer-els-mems-el-meme-electrico.html
en fi encara que l'origen del mem o meme fou la montse per aquesta vegada em sembla que no hi afegeixo encara que sigui de llibres

McAbeu ha dit...

MONTSE: Em sembla que gairebé tots els "veterans" hem fet el mateix pensament. En altres circumstàncies no hauríem seguit ni aquest ni cap altre meme però ens ha fet gràcia que n'aparegués un a aquestes alçades i per això ens hi hem apuntat. :-))
Un crack massa oblidat en Pedrolo, certament. Pel que fa al llibre que dius i per qualsevol altre descatalogat a mi em va bé, de vegades, buscar-lo a webs de llibres d'ocasió. Fent una ullada ràpida a "todocoleccion.net" he vist que en tenen més d'un exemplar a la venda. Si no t'importa comprar llibres de segona mà, pot ser una opció.

ELFREELANG: M'ha agradat descobrir, en el teu post i navegant mentre preparava el meu, que això del mem és més que simplement una imatge que es va passant, sinó que té un fonament teòric darrere.

Anònim ha dit...

En general jo també soc contrari als memes, però puc canviar d’opinió sense massa problema d’un dia per l’altre segons em convingui. Per tan diré que es gairebé segur que no seguiré la cadena. Clar que, d'altra banda, "gairebé segur" no és el mateix que "segur al 100%", no?
PD: Ostres quin rotllo que has fotut! Es notava que estaves de vacances i tenies ganes de tornar a escriure!

McAbeu ha dit...

PONS: Tindria una sorpresa si seguissis la cadena, no sembles dels que fan massa cas als gatets... però potser m'equivoco! ;-D
Si noi, vaig començar un post on havia de contestar 11 preguntes i vaig acabar fent una tesi doctoral sobre els memes. Potser sí que tenia "mono" de blog. :-P

sa lluna ha dit...

Mem en malllorqui vol dir mostra'm-ho, doncs em sembla que ens ho has "mostrat" molt bé, molt clar.
Vull dir ben explicat, ja m'entens ;)

Bessets!

McAbeu ha dit...

SA LLUNA: Doncs moltes gràcies. Besets també per a tu!!

Roselles ha dit...

M'apunto el de Jules Verne. Segur que és com el de l'Illa del tresor, que sense esperar-t'ho t'ho acabes passant pipa!

McAbeu ha dit...

ROSELLES: Una mica això és el que em va passar a mi. Quan vaig començar a llegir "La volta al món..." m'esperava un simple llibre d'aventures del que ja coneixia l'argument. I, aventures si que ho són però de simple no en té res. Vaig gaudir molt llegint-lo. :-))

Publica un comentari a l'entrada