S’anomena TEXT CREIXENT a un escrit on cada paraula té una lletra (o una síl·laba) més que l’anterior. Un exemple seria la frase: «I un gos prou ràpid caçarà llebres porugues recorrent alegrement superfícies cinegètiques aclaparadores» (1-13).
Aquest artifici lingüístic també es coneix com a ESCRIPTURA ROPÀLICA. Un terme provinent de la poesia grega clàssica on reben el nom de ‘versos ropàlics’ els confegits de manera que cada paraula té una síl·laba més que la precedent.
Basant-se en aquest mateix principi, el grup d’experimentació literària OuLiPo va crear les «boules de neige» (boles de neu) que es defineixen, en sentit estricte, com aquells poemes on el primer vers està format per una paraula d'una lletra, el segon per una paraula de dues lletres, el tercer per una paraula de tres lletres i així successivament mentre es va engrossint aquesta ‘bola de neu literària’. Igualment, una «boule de neige fondante» (bola de neu que es fon) és la que comença amb un vers de n lletres i els següents van disminuint de lletra en lletra fins a arribar a un últim vers d'una de sola. De totes maneres i en un sentit més ampli, el concepte BOLA DE NEU es pot fer servir també com una forma de denominar qualsevol TEXT CREIXENT.
Al seu llibre VERBÀLIA (Empúries – 2000), Màrius Serra cita un parell d’exemples notables d’aquest joc lingüístic.
El primer és en català, va ser creat pel poeta Víctor Sunyol i té deu paraules (1-10): «A la una tots vàrem menjar patates fregides àvidament descansats».
El segon, en anglès, ens arriba de la mà de Dmitri Borgmann i és un remarcable text de vint paraules (1-20) que ens parla de la il·legibilitat de la lletra dels metges i l’habilitat dels farmacèutics per desxifrar-la: «I do not know where family doctors acquired illegibly perplexing handwriting; nevertheless, extraordinary pharmaceutical intellectuality, counterbalancing indecipherability, trasncendentalizes intercommunications’ incomprehensibleness» (No sé pas on van aprendre els metges de capçalera a escriure de manera il·legible, tanmateix, l’extraordinària intel·ligència dels farmacèutics els permet contrarestar-ne la indesxifrabilitat i transcendeix la incomprensibilitat de les intercomunicacions).
Una variant dels TEXTOS CREIXENTS es basa en els anagrames. Es tracta d’un passatemps que consisteix a fer créixer un mot de partida afegint una nova lletra en cada pas per anar creant amb la barreja d’aquestes lletres, noves paraules cada vegada més llargues. Així si partim, per exemple, del mot «Mà» podem afegir una P per trobar «Pam», després una A i escriure «Mapa», a continuació una L que ens donaria «Palma», una I per a «Àmplia» i una F per acabar amb «Pàmfila».
Basant-me en aquest concepte dels TEXTOS CREIXENTS ANAGRAMÀTICS us proposo que intenteu solucionar les cinc ESCALES D’ANAGRAMES que us he preparat especialment per a aquest post. Es tractaria d’anar pujant cadascuna de les escales a partir de la vocal que s’indica al primer graó i afegint-hi les lletres d’una en una per crear les noves paraules que us permetin arribar al mot final que apareix al desè graó. Aquí les teniu:
Aquest artifici lingüístic també es coneix com a ESCRIPTURA ROPÀLICA. Un terme provinent de la poesia grega clàssica on reben el nom de ‘versos ropàlics’ els confegits de manera que cada paraula té una síl·laba més que la precedent.
Basant-se en aquest mateix principi, el grup d’experimentació literària OuLiPo va crear les «boules de neige» (boles de neu) que es defineixen, en sentit estricte, com aquells poemes on el primer vers està format per una paraula d'una lletra, el segon per una paraula de dues lletres, el tercer per una paraula de tres lletres i així successivament mentre es va engrossint aquesta ‘bola de neu literària’. Igualment, una «boule de neige fondante» (bola de neu que es fon) és la que comença amb un vers de n lletres i els següents van disminuint de lletra en lletra fins a arribar a un últim vers d'una de sola. De totes maneres i en un sentit més ampli, el concepte BOLA DE NEU es pot fer servir també com una forma de denominar qualsevol TEXT CREIXENT.
Al seu llibre VERBÀLIA (Empúries – 2000), Màrius Serra cita un parell d’exemples notables d’aquest joc lingüístic.
El primer és en català, va ser creat pel poeta Víctor Sunyol i té deu paraules (1-10): «A la una tots vàrem menjar patates fregides àvidament descansats».
El segon, en anglès, ens arriba de la mà de Dmitri Borgmann i és un remarcable text de vint paraules (1-20) que ens parla de la il·legibilitat de la lletra dels metges i l’habilitat dels farmacèutics per desxifrar-la: «I do not know where family doctors acquired illegibly perplexing handwriting; nevertheless, extraordinary pharmaceutical intellectuality, counterbalancing indecipherability, trasncendentalizes intercommunications’ incomprehensibleness» (No sé pas on van aprendre els metges de capçalera a escriure de manera il·legible, tanmateix, l’extraordinària intel·ligència dels farmacèutics els permet contrarestar-ne la indesxifrabilitat i transcendeix la incomprensibilitat de les intercomunicacions).
Una variant dels TEXTOS CREIXENTS es basa en els anagrames. Es tracta d’un passatemps que consisteix a fer créixer un mot de partida afegint una nova lletra en cada pas per anar creant amb la barreja d’aquestes lletres, noves paraules cada vegada més llargues. Així si partim, per exemple, del mot «Mà» podem afegir una P per trobar «Pam», després una A i escriure «Mapa», a continuació una L que ens donaria «Palma», una I per a «Àmplia» i una F per acabar amb «Pàmfila».
Basant-me en aquest concepte dels TEXTOS CREIXENTS ANAGRAMÀTICS us proposo que intenteu solucionar les cinc ESCALES D’ANAGRAMES que us he preparat especialment per a aquest post. Es tractaria d’anar pujant cadascuna de les escales a partir de la vocal que s’indica al primer graó i afegint-hi les lletres d’una en una per crear les noves paraules que us permetin arribar al mot final que apareix al desè graó. Aquí les teniu:
TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS. L'ENHORABONA A " Carme Rosanas i Artur "
24 comentaris:
No coneixia res del que has explicat avui, ho he trobat curiós, no crec que arribi al nivell d'interessant.
Els passatemps lingüístics sempre m'han fet més mandra, això de conèixer paraules, buff em falta vocabulari, és que jo soc de l'ESO i això es nota. Deixaré pas a la Carme que domina.
PONS: Es tracta, literalment, d'un joc de paraules. Tant la variant dels anagrames com això d'ordenar mots pel seu nombre de lletres formant una frase amb (més o menys) sentit és un joc que pot ser entretingut una estona i, fins i tot, pot representar el repte de saber fins a on podem arribar. No va més enllà, però tampoc està malament. Si t'ha semblat curiós, ja n'estic satisfet.
Un bon repte ens proposes.
Serà qüestió de posar-s'hi, tot i que em sembla una mica complicat.
Aferradetes, Mac.
SA LLUNA: Pot semblar molt complicat, però també és veritat que les lletres que podem fer servir són limitades i això facilita la feina. La "gràcia" d'aquest joc és que al principi sembla que hi ha molts camins per escollir, però a mesura que avances t'adones que només n'hi ha un que et porta a la solució final. Una solució, per altra banda, que no ha de ser per força una de sola sinó que pot haver-n'hi vàries igualment correctes perquè quan jugues amb anagrames això sol passar. Com dius, és qüestió de provar-ho. ;-)
Abraçades!!
Ho intentarem, ni que sigui per no decebre en Pons... ;)
El de la A
a
al
als
ales
cales
escalè
celades
candeles
encolades
adolescent
Però sí queho trobo complicat, perquè suposo que hi deu haver diferents maneres d'arribar-hi
És ben curiós el que ens trobem sempre als teus posts, McAbeu ! :) No pares de sorprendre'ns amb un joc nou i ben embolicat. Intentaré de fer-ne algun , però veient el de la Carme de la A, tinc un dubte !... pensava que les lletres a afegir , seguien el mateix ordre mes la lletra nova, és així o la Carme, ja ho té bé a la seva manera ?.
Salut !
CARME: Efectivament, hi ha diversos camins possibles per arribar a dalt de cada escala i tot ells poden ser solucions correctes del passatemps. Jo diria que això ens facilita la feina, però també pot ser que tinguis raó i que ho faci més complicat.
En la teva resposta tenim una prova d'això que he dit perquè malgrat ser ben diferent de la que dona el LLIBRE és igualment vàlida i completament correcta.
Enhorabona, ja en tenim un al sac! :-))
ARTUR: El mètode de resolució de la Carme és el correcte. Com que juguem amb anagrames, l'ordre de les lletres pot variar. El que s'ha de fer en cada pas és triar una lletra nova del mot final, afegir-la a les de la paraula anterior i barrejar aquestes lletres per crear una altra paraula. I així successivament fins a arribar al desè graó de l'escala. Si te'n surts, espero la teva solució... o solucions.
Salut!
Gràcies McAbeu !, ja hem vaig donar compte al repassar la proposta..
He triat la de la lletra I i començant per la paraula de dalt INDISCRETA , he anat retirant una lletra a cada paraula fins arribar a la I de baix. A veure si ho he fet bé !.
INDISCRETA
INDISCRET
IDÈNTICS
INÈDITS
ÍNDIES
INDIS
DINS
DIN
NI
I
Salut ;)
Que bé que que l'Artur hagi fet la I, perquè jo, avui he estat fent la E... a veure si podem acabar-les totes.
E
ES
RES
REUS
DURES
DRUPES
PÈRDUES
PREMUDES
ESPREMUDA
ESMAPERDUT
ARTUR: No hi tinc res a dir al teu mètode de resolució a la inversa, tant és pujar com baixar. ;-)
Pel que fa a la teva solució, que també és diferent de la del LLIBRE, m'ha fet dubtar la paraula "DIN" perquè al DIEC surt només com un prefix (i, per tant, no valdria), però he vist que el DCVB l'accepta com onomatopeia del soroll de les monedes, així que la donarem per bona.
Per tant, ja en tenim una altra. Felicitats!! :-))
CARME: Ben correcta també i tampoc és la del LLIBRE, com ja hem comentat això dels anagrames dona molt de si. :-D
Un altre encert al teu compte personal. Molt bé!!
A la pàgina Diccionari.cat em dona un resultat de DIN com un prefix , et poso l'enllaç :
https://www.diccionari.cat/GDLC/din#
o serviria també com a DIN A4, format de paper.
Seguirem pensant !.
Ja tinc la O!
O
DO
ODA
RODA
CORDA
CORDAT
DOCTORA
CORDONAT
COORDINAT
ORTODÒNCIA
ARTUR: No, com a prefix no valdria i tampoc es pot acceptar l'acrònim alemany del "Deutsches Institut für Normung". Però, com ja t'he comentat, el Diccionari Català-Valencià-Balear sí que té l'entrada DIN com "onomatopeia del so de les monedes i altres objectes metàl·lics" i per això puc donar com a correcta la teva solució.
Encertes, doncs, la I i la CARME ja ha fet les A, E i O. Anem per la U? ;-)
CARME: M'ha fet dubtar el participi "cordonat" que no apareix al DIEC, però de nou el DCVB ens salva i dona per bo aquest mot. Bona feina!!
Una altra lletra solucionada i una altra solució diferent de la del LLIBRE. Esperaré que tragueu la U (que segur que també serà ben diferent) i aleshores les publicaré per demostrar que allò que dèiem de les diverses solucions possibles no ho dèiem per dir.
Amb la U:
ULTRASONIC
LUSTRACIO
OCULISTA
OCULTAS
OCULTS
CULOT
CLOU
COU
CU
U
He de felicitar tant a la Carme com a l'Artur que se n'han sortit tan bé.😉
Disculpa'm Mac!, aquests dies he tingut el cap no sé on... dos comiats de dues persones molt estimades m'han tingut una mica perduda...
Gràcies, Paula! Em sap greu aquesrtes pèrdues, Una abraçada.
Que bé que hagis tret la U, Artur, he fet dos intents i les dues vegades m'he quedat encallada. Una vegada a l'últim graó i l'altra al penúltim.
Gràcies, Carme...no ha estat fàcil, la penúltima la he tingut de comprovar al diccionari .
També em sap greu, salluna ...una abraçada !
SA LLUNA: Em sap molt de greu que estiguis passant aquest mal tràngol i, evidentment, no cal que et disculpis per res. Els meus jocs no tenen cap més importància que la de fer-nos passar l'estona i perden tota rellevància davant situacions com la que expliques. Molts ànims i una forta abraçada!
ARTUR: Usualment en aquests jocs només s'admeten paraules que podem trobar en un diccionari (afegint-hi femenins i plurals) i, per tant, no serien vàlids els verbs conjugats com "clou" o "ocultàs" que tu fas servir. Però com que no vaig fer explícita aquesta 'norma' i, sobretot, com que CARME i SA LLUNA (que en aquest cas són les úniques que hi tindrien res a dir) ho accepten i t'ho donen com a bo, jo faré el mateix considerant com a correcta la teva solució per a la U. Felicitats i gràcies per jugar!!
CARME: Moltes gràcies també per jugar i apuntar-te sempre a tot el que us proposo.
Com us he anat dient, aquest passatemps té diverses possibilitats de solució perquè els anagrames donen sempre molt de joc. La prova és que les cinc respostes que heu donat són ben diferents de les que tenia el LLIBRE i segur que en podríem trobar força més.
A continuació, us copio aquestes altres cinc solucions possibles i, naturalment, aquests comentaris (i el rètol vermell) queden oberts per si teniu ganes de trobar-ne alguna més.
A: (+C) ca (+L) cal (+T) talc (+E) tecla (+S) esclat (+E) selecta (+N) calentes (+O) escolanet (+D) ADOLESCENT.
E: (+R) re (+M) rem (+A) mare (+S) armes (+E) remesa (+P) permesa (+D) emprades (+U) espremuda (+T) ESMAPERDUT.
I: (+A) ai (+D) dia (+N) andí (+I) indià (+T) nítida (+E) inèdita (+C) idèntica (+R) indirecta (+S) INDISCRETA.
O: (+N) no (+A) ona (+C) canó (+I) nació (+R) còrnia (+D) nòrdica (+T) doctrina (+O) coordinat (+O) ORTODÒNCIA.
U: (+S) ús (+C) suc (+A) saüc (+R) sucar (+O) curosa (+L) oculars (+N) consular (+T) consultar (+I) ULTRASÒNIC.
Publica un comentari a l'entrada