GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dimarts, 27 de desembre del 2022

Lectures 2022 - Feliç 2023



Amb l’últim post de l’any, arriba la llista dels llibres que he llegit aquest 2022. Amb una mitjana de 57 diàries, he arribat a les 20.733 pàgines repartides en 72 volums. Tres llibres menys que l’any passat, però només 93 pàgines llegides menys. Això ha fet que el meu «llibre mitjà» hagi crescut una mica, passant a ser enguany de 288 pàgines.

Si classifiquem aquests 72 volums per l’espai (que ocupen) tenim 24 llibres Curts (fins a 200 pàgines), 35 Estàndards (de 201 a 400), 8 Llargs (de 401 a 600) i 5 Totxos (més de 600 pàgines).

Classificats pel temps (que fa que van ser escrits) resulten 17 Novetats (d’aquest any o l’anterior), 10 Actuals (entre 2 i 10 anys), 28 Contemporanis (entre 11 i 50 anys) i 17 Antics (amb més de 50 anys).

I el rànquing d’autors de l’any ha quedat així:
5 LLIBRES:
Manuel de Pedrolo. Continuo el repàs de la seva extensa bibliografia i aquest 2022, a més de llegir la seva ‘novetat’ d’enguany, m’he centrat en la seva producció de l’àmbit de la fantasia i la ciència-ficció.

3 LLIBRES:
Margarida Aritzeta, Avel·lí Artís-Gener, Jaume Cabré, Jaume Fuster, Jesús Moncada i Ferran Torrent. Mitja dotzena d’autors d’aquells que anomeno «els meus clàssics catalans» perquè fa anys que formen part de la biblioteca de casa. Algunes d’aquestes obres són, doncs, relectures recuperades després de molt de temps; però no totes, n'hi ha també que les llegeixo ara per primera vegada.

2 LLIBRES:
Vicenç Pagès i Jordà. Amb aquests ja he llegit sis llibres d’aquest autor que ens va deixar fa pocs mesos. Ha estat una relació lectora amb alts i baixos perquè no m’han agradat tots igual, però sí que m’han semblat tots molt ben escrits i per això continuava llegint-lo. No deixaré de fer-ho, però em sap molt greu saber que ara ja només serà possible recuperant la part de la seva bibliografia que encara tinc pendent.
Albert Sánchez Piñol. Vaig llegint tots els llibres que publica i enguany n’han caigut dos. La seva última novel·la, novetat d’aquest 2022 i un recull d’històries escrites per a la ràdio que van sortir en format llibre l’any 2019.
Patrick R. Keefe. No són llibres de ficció sinó grans treballs periodístics, ben explicats i interessants de llegir. Molt recomanables.
Mikhaïl Bulgàkov. Fins ara desconeixia l’obra d’aquest escriptor rus i el seu estil irònic que barreja fantasia i realitat m’ha agradat especialment. Intentaré aconseguir altres obres seves.

Aprofito també per recordar el parell de llibres dedicats a l’hivern que vaig llegir al juny i que em van servir per participar en la iniciativa #JunyNòrdic de @elsbookhunters. En vaig parlar AQUÍ.

Entre la resta d’autors de la llista, faig una tria dels títols més destacats ara que n’he fet el repàs:
EL VELL I LA MAR; un clàssic que he volgut rellegir commemorant que enguany ha complert 70 anys. Curt, però molt intens i emocionant. Una petita gran joia de la literatura.
UN MÓN FELIÇ (en vaig parlar aquí)
EL DIA DELS TRÍFIDS (en vaig parlar aquí)
JO CONFESSO; no descobriré res si dic que aquesta novel·la de Jaume Cabré, que jo encara no havia llegit, és un gran llibre. Em va agradar molt i algunes parts, com quan iguala les històries d’un inquisidor i d’un nazi barrejant-les perfectament, les vaig trobar genials.
DISTÒCIA; aquesta novel·la que parla de la maternitat fa un plantejament molt interessant de la dualitat ‘humanitat-animalitat’ i explica com, en determinades circumstàncies, no és gens fàcil aconseguir contraposar la raó als instints.
JUNIL A LES TERRES DELS BÀRBARS; és una novel·la d’aventures ambientada a l’imperi romà de començaments del segle I, però no només. Aquesta definició es queda curta perquè el llibre va més enllà explicant-nos un viatge iniciàtic, on els llibres i la llengua tenen una gran importància, que aconsegueix atrapar-te des de la primera pàgina. Molt recomanable.
LA MEITAT EVANESCENT; un llibre que parla de racisme i també de transsexualitat, de diferències socials, de problemes familiars... però realment del que va la novel·la és de la identitat personal de cadascú. Qui som? Què volem ser? Com ens veuen els altres? No és fàcil contestar aquestes preguntes i l’autora ens ho mostra prou bé en aquestes pàgines que valen molt la pena de llegir.
ALLEGRO MA NON TROPPO; «aquest llibre trobo que fa molt per a tu» em va dir un amic i, una vegada més, la va encertar. Divertit, però profund alhora, he gaudit molt amb aquesta lectura.
PROYECTO HAIL MARY; ciència-ficció de la bona. Una novel·la plena de ficció (la trama va d’una missió interestel·lar que ha de servir per salvar el nostre planeta) i plena de ciència real (molt ben explicada de forma molt amena), una barreja que aconsegueix enganxar-te totalment. M’he estrenat amb Andy Weir amb aquesta lectura recomanada per un altre amic i m’han quedat ganes de repetir, ja tinc «The Martian» en el punt de mira.
LA QUINTA ESTACIÓN; la història transcorre en un món sacsejat pels terratrèmols on viu gent que és capaç de controlar-los... o de provocar-los. Un molt bon llibre de gènere fantàstic, la primera part d’una trilogia que continuaré llegint sens dubte.
LES MUSES; novel·la pòstuma de Jordi Cussà que resulta un interessant repàs d'alguns grans genis de la història (de Ramon Llull a Pink Floyd, passant per Antoni Gaudí) amb una droga molt especial com a nexe d’unió. Molt bona.

I acabo aquesta llista amb l'obra que ara mateix tinc entre mans:
TEMPS ENRERE; l’últim llibre de Ramon Solsona transcorre entre el Priorat actual i l’Alemanya de l’emigració dels anys 60. Fent un viatge cap enrere, comença en l'actualitat i va retrocedint en el temps per descobrir-nos, pàgina rere pàgina, les experiències i vivències que han fet als protagonistes tal com són. Del que porto llegit fins ara, en destaco aquest plantejament d'explicar la història a la inversa que m'està fent la lectura més interessant i també l'ús de modismes i expressions pròpies del Priorat, per a mi sempre és un punt a favor quan en un llibre trobo mostres de la riquesa del nostre idioma.


Aquí teniu la llista completa:

LLIBRES LLEGITS 2022


Que l'any nou ens porti
molt bones lectures i
els millors desitjos...

FELIÇ 2023!!


16 comentaris:

sa lluna ha dit...

Felicitats, un bon repertori de llibres!.
La meva mitjana de pàgines llegides és inferior a la teva, però em fa gaudir d'una bona estona de lectura als matins, què és quan la llum em permet llegir bé.
Prenc bona nota dels teus suggeriments i et desitjo un bon any de lectures.

Aferradetes, Mac.

McAbeu ha dit...

SA LLUNA: Gràcies!

Les dades numèriques del post no tenen més valor que l'estadístic i és en aquest sentit que m'agrada deixar-ne constància cada any. Però, el que de veritat importa a l'hora de llegir és que la lectura ens faci gaudir l'estona que li podem dedicar i m'alegro que aquest sigui el teu cas. Felicitats també per a tu!

Si acabes llegint algun d'aquests llibres que destaco, m'agradarà saber que t'han semblat.

Molt Bon Any, de lectures i de tota la resta!! :-))

Carme Rosanas ha dit...

De tota la teva llista n'he llegit, 18, si no m'he descomptat.
Entrada en Blanc, no sabia ni que existia... buscaré aquest Pedrolo.
Estic molt d'acord en tots els teus comentaris, en els dels llibres que jo també he llegit, esclar.
M'has fet venir ganes de més Pagès i Jordà (tot i que no tots m'agraden igual, tampoc) de més Sánchez-Piñol (que sí que sempre m'agrada) i segur que quan m'hi posi me n'apuntaré molts més.

Molt bona llista de lectura, Mc!!! Que el 2023 es presenti igual de lector...

McAbeu ha dit...

CARME: 18 coincidències són moltes coincidències, està molt bé. He anat a mirar la teva pàgina de llibres 2022 i a mi me n’han sortit just la meitat. N’he llegit 9 de la teva llista (o 10, si comptem que els contes del recull de Pere Calders que has llegit tu, jo els he llegit en altres recopilacions de la seva obra). No està malament tampoc. ;-)

«Entrada en blanc», junt amb «Introducció a l'ombra» (que també he llegit enguany) i «Mister Chase, podeu sortir» (que serà el meu primer Pedrolo de la llista de 2023), forma part d’una sèrie de llibres que Manuel de Pedrolo va dedicar a la vida després de la mort. Segons he llegit, s’inclouen dins del gènere de la metafísica fantàstica i tot i que a mi m’han semblat una mica estranys i no els qualificaria, ni de bon tros, entre els meus preferits de l’autor, sí que els he trobat prou interessants. Si més no, com una prova més que l’obra de Pedrolo abasta una gran varietat de temes i registres que van molt més enllà del Mecanoscrit. Cosa que a tu no cal que t'expliqui. ;-))

Veig que coincidim en l’experiència lectora amb Pagès Jordà, hi ha llibres seus que m’han agradat molt i altres que ben poc, però continuo tenint ganes de llegir-lo. Pel que fa a Sánchez Piñol, també sempre m’ha agradat força, però trobo que en les últimes novel·les es repeteix una mica, canviant els personatges i l’escenari, però abusant de la mateixa fórmula.

Moltes gràcies i et desitjo també un Feliç 2023, amb moltes lectures i moltes coses bones. :-)

Sergi ha dit...

Fa temps que no passo pels blogs i em sap molt greu, perquè no us oblido, us penso tot sovint, però la vida no em dona per més. Però això no m'ho podia perdre, la llista de llibres és sagrada! Quin resum, m'encanten tots els teus comentaris. T'han agradat llibres que també han estat molt especials per mi, m'agrada veure'ls destacats. I també et vull agrair molt la teva participació al #JunyNòrdic, quina il·lusió. Ah, i que et decidissis a llegir l'Allegro ma non troppo i que t'agradés. És molt distret i fa pensar i riure, què més es pot demanar!

Revisant la teva llista, si no m'he descomptat diria que he llegit 23 dels llibres, que em semblen molts! Perquè sí que anem creuant recomanacions, però tenim patrons de lectura diferents, hi ha autors que jo no toco pràcticament gens i tu llegeixes amb delit. Entre els llibres compartits hi ha el Successimultani, el llibre que jo pensava que m'havies recomanat tu, però que havia estat la Carme, hahaha. Sánchez Piñol i Vicenç Pagès són dels meus catalans més llegits, i també coincidim amb Macip, Cabré, Batet, Belbel i Cussà. Les muses, per cert, que veig que no destaques en el teu resum, per mi ha estat el millor llibre de l'any, per davant de Stoner, llibre que també has llegit enguany. Ah, Terra Baixa el vaig llegir a l'escola, és clar. No hi he tornat.

Si mire els autors de fora, "El vell i el mar" a mi em va avorrir exageradament. En canvi, "Un món feliç" i "El dia dels trífids" em van encantar. També he descobert enguany Bulgàkov amb "Els ous fatídics" i sé segur que el voldré llegir més, "El mestre i Margarita" ha de caure algun dia! "La meitat evanescent" i "La cosina Rachel" van ser les meves dues millors lectures de 2021, i també hi podria haver entrat perfectament "L'imperi del dolor". De PRK també vaig llegir "No diguis res", un altre tros de llibre. I a banda de l'Allegro, em sembla que només queden les coincidències d'"Ahir", "La cinquena estació" i "El jardí de vidre", tots tres em van agradar força.

Em sembla que ja està. Una llista impressionant, segueixes amb molt bona forma lectora! Bé, els números ja demostren que segueixes un ritme força constant al llarg del temps, així que cap novetat! Avui, si no passa res estrany, també penjaré la meva llista, amb una mica de resum, que m'encanta el teu format. I que la puguem anar compartint molt temps, sigui com sigui! Que tinguis molt bon 2023, Mac!

McAbeu ha dit...

SERGI: No creguis que jo no t'enyoro també. Veig, de tant en tant, algun dels vídeos de @elsbookhunters a Instagram o YouTube i m'agraden, però continua fent-me molta mandra fer-me seguidor d'aquelles xarxes socials. Em sap greu també, perquè és clar que m'agradaria estar en contacte més sovint, però l'important és que no el perdem aquest contacte (ni que sigui un cop l'any ;-D).

23 coincidències són moltes, a mi també m'ho sembla. Però és cert que m'agrada fer-te cas en les teves recomanacions perquè sols encertar-les molt (en el meu cas, almenys). Hi ha diversos llibres de la llista que he llegit per "culpa" teva. El de Cipolla (una joia, realment) per recomanació directa, però també els de Bulgàkov, Keefe, Jemisin, Tibuleac, Du Maurier i Williams, per exemple. Si a això li afegim que compartim alguns autors preferits (Macip, Sánchez Piñol, Pagès Jordà...) potser 23 coincidències ja no són tantes.

Sí que he destacat "Les muses" de Jordi Cussà en el meu resum final (és just l'últim llibre abans del que encara no he acabat) perquè també em va agradar molt. El vaig trobar molt original i sorprenent, una gran troballa. En canvi, "Stoner" malgrat estar força bé no em va acabar de fer prou el pes per posar-lo en aquesta llista final. I el mateix em va passar amb "El jardí de vidre" tot i que aquest sí que em va enganxar prou per no perdre les ganes de llegir "L'estiu que la mare va tenir els ulls verds" aquest 2023. Mira, això ja ens assegura una coincidència a la llista de l'any que ve. :-DD

Ara aniré al Llibres... que jo tampoc em vull perdre la teva llista i comentar-la. I, efectivament, que per molts anys puguem mantenir aquest contacte de la manera que sigui. Molt Bon Any Nou!!

Sergi ha dit...

Ostres, els meus ulls devien saltar de paràgraf abans de llegir el comentari sobre les Muses! M'alegra que t'hagi agradat també, realment els adjectius original i sorprenent li escauen perfectament!

McAbeu ha dit...

SERGI: Sí, "Les Muses" em va sorprendre molt gratament. La idea en què es basa la novel·la és molt bona i trobo que l'autor se'n surt molt bé connectant els diferents genis de la història amb aquesta droga inventada.

He de dir que aquest és el tercer llibre de Jordi Cussà que llegeixo i que, tot i que han resultat molt diferents entre si, han aconseguit agradar-me tots tres. Això fa que vagi llegint tota la seva obra que m'arriba a les mans i ja tinc un altre llibre seu molt amunt a la meva llista de pendents. Si no passa res "El primer emperador i la reina Lluna" apareixerà al meu recull del 2023.

artur ha dit...

Una bona llista ! Ets tot un lector incansable !.
Et desitjo que el 2023, et doni al menys, tantes alegries literàries com aquest any que acabarà en un parell de dies amb el típic "THE END" , per començar immediatament amb un "Entrada en blanc" com el títol del llibre d'en Pedrolo , iniciant així una nova llista de llibres assolits ! ;)
Bon any nou, amic i que sigui ben generós amb tots els teus desitjos !!

McAbeu ha dit...

ARTUR: Llegir és tot un vici... i jo n'estic molt enganxat. ;-)

Ben certa aquesta metàfora de l'entrada en blanc. Així està ara la meva llista del 2023, però en un no res es començarà a omplir amb noves lectures i espero que d'aquí a 365 dies us la pugui ensenyar ben completa i amb tot el goig.

Et desitjo el mateix, que l'Any Nou també es porti molt bé amb tu i amb tots els que t'estimes. Feliç 2023!!!

Pons ha dit...

Coincidim en UN MÓN FELIÇ (ja et vaig dir alguna cosa en el post que li vas dedicar), EL DIA DELS TRÍFIDS (el mateix que el món feliç), EL IMPERIO DEL DOLOR (en format sèrie en el meu cas xD), EL MAESTRO Y MARGARITA (el vaig abandonar, suposo que t'imagines que a mi el seu estil no em va agradar), PROYECTO HAIL MARY (Aquest és molt bo, qui te'l va recomanar? Un amic? Encara escriu en el blog aquest amic?). Tinc curiositat per ALLEGRO MA NON TROPPO, m'agradarà? LA QUINTA ESTACIÓN fa temps que el tinc a la llista de pendents, el faig avançar posicions o el trec?

Cap Pratchett aquest any? De fet, veig que l'últim Pratchett llegit és del 2019, que potser te'ls has llegit tots ja?

Aquest any has aconseguit llegir unes 8 vegades més llibres que jo, tot i que "només" has llegit 4 vegades més pàgines que jo. Per això el meu llibre mitjà duplica les pàgines del teu. Et podria comentar més estadístiques, però llavors el meu post de llibres que es publicarà dimarts 10 no tindria gràcia i no vindries a llegir-lo.

McAbeu ha dit...

PONS: "Un món feliç" i "El dia dels trífids" són uns grans clàssics de la ciència-ficció. En vam parlar als meus posts de lectures estiuenques, és cert.
"El imperio del dolor" en format sèrie ("Dopesick") també l'he vist jo i em va agradar força. De fet, la vaig veure gràcies al mateix amic que em va recomanar "El proyecto Hail Mary", així que aprofito per contestar la teva pregunta confirmant-te que encara publica al seu blog. Pots comprovar-ho si segueixes l'enllaç que surt al post. ;-)

No sé si "Allegro ma non troppo" fa massa per a tu, però és un llibre molt curt així que si ho vols provar tampoc hi perdràs res. En canvi, "La quinta estación" sí que te la recomanaria directament, crec que et pot agradar bastant si et ve de gust la fantasia.

No he llegit tots els Pratchett, ni de bon tros, però vaig decidir que el proper a entrar en la meva llista de lectures seria en català i a la biblioteca del meu poble només tenen "Igualtat de ritus". Me'l recomanes?

Pel que fa a les estadístiques comparades, tens raó que val més que en parlem al teu post de llibres. Tot i que he deixat de comentar al teu blog tant com solia per culpa de la teva comentarista estrella i de les seves "bromes" (que de tan repetitives, han esdevingut una falta de respecte), em continua agradant parlar de llibres amb tu. M'apunto el dimarts 10 a l'agenda.

Pons ha dit...

Fa molts anys que em vaig llegir Igualtat de ritus, més de 15, i no el recordo gaire, però li vaig posar bona nota, però al ser dels primers Pratchett que vaig llegir tampoc tenia amb quin comparar, per tant, no em refio del Pons del passat posant notes, perquè en general, sé que els primers Pratchetts no solen estar tan ben escrits com els últims, o els del mig, però és estrany acabar decebut amb un Discmón, es garantia d'èxit.

No puc controlar la comentarista estrella, té vida pròpia, bé, suposo que podria, però seria molta feina. De totes maneres no sabia que algú es llegís els seus comentaris, ni jo mateix ho faig (potser 1 de cada 8 per dissimular), com he dit, massa feina.

McAbeu ha dit...

PONS: Jo també hi estic d'acord que la saga del Discmón guanya a mesura que avança la sèrie i, just per això, no m'acabava a decidir de llegir aquest malgrat que ja fa temps que el tenia a l'abast. Però, tenint en compte que és l'únic que hi ha a la biblioteca, potser sí que val la pena donar-li una oportunitat. A veure si penso a treure'l un dia d'aquests...

Pel que fa a la comentarista estrella, no et demano que la controlis (tot i que un toc d'atenció quan diu que algun dels teus comentaristes no té gens de criteri o que no és ningú per comentar-te, potser sí que fora necessari). No em pots retreure que faig massa cas dels seus comentaris perquè he estat durant molt de temps comentant al teu blog gairebé cada dia i rebent contínuament la mateixa resposta ("En McAbeu està equivocat") sense fer-ne cas i sense dir-ne res, però es veu que aquesta falta de resposta per part meva li ha fet pensar que estava oberta la veda de l'insult i últimament ha passat a dedicar-me les perles que t'acabo de comentar i, amic meu, jo ja no tinc edat per aguantar segons què. En fi, no hi pateixis gens, respecto que a tu ja t'estigui bé, però jo m'he afartat d'aguantar la seva mala educació i, com tu mateix em confirmes, l'única manera d'evitar-la és deixar de passar pel teu blog tan sovint com abans.

Pons ha dit...

He arribat a un acord amb la comentarista estrella i crec que es portarà millor, pots passar qualsevol dia a comprovar-ho.

McAbeu ha dit...

PONS: De moment, i sense que hi tinguin res a veure els teus acords (per cert, no sé com prendre'm això que es necessiti un acord perquè no se'm falti al respecte en el teu blog, jo em pensava que es donava per sobreentès) passaré demà mateix a comentar el teu post de llibres tal com et vaig dir. I després també aniré venint que la intenció de deixar de comentar-te per sempre ni la tinc ni l'he tinguda mai.

Publica un comentari a l'entrada