GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dimecres, 17 de gener del 2018

950.- Viatge amb diligència

950.- L'any 1815 es va inaugurar la primera línia de diligències de Catalunya que unia les ciutats de Barcelona i Reus. Mitjançant un carruatge arrossegat per cavalls, els viatgers (sis a vuit persones en un primer moment) sortien a les 03:30 hores de la matinada de la capital del Baix Camp i arribaven a Barcelona unes onze hores més tard, amb parada per dinar a Vilafranca del Penedès. Aquest transport fou una revolució en les comunicacions de l'època i va ser utilitzat gairebé durant 50 anys, fins que la implantació del ferrocarril va fer que les diligències quedessin obsoletes. Però, sabeu per què aquests carruatges patien sempre més desgast de l'eix de les rodes davanteres que de l'eix de les rodes de darrera?

TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS. FELICITATS A " Carme Rosanas "

11 comentaris:

Anònim ha dit...

Per què es tractava d'un vehicle de tracció davantera i per tan el eix del davant aguanta més pes.

xavier pujol ha dit...

Segurament les carreteres en aquella època no estaven asfaltades. Les rodes del davant trepitjaven el terra abans que les del darrera i tenien més desgast, ja que les del darrera es trobaven la rodera més neta.

jo rai! ha dit...

M'agrada aquesta idea d'en XavierPujol!

McAbeu ha dit...

PONS: M'ha fet gràcia això de "vehicle amb tracció davantera" perquè tot seguit m'ha vingut al cap com seria un carruatge amb tracció al darrera... i m'ha sabut greu pels cavalls. :-DD
En fi, no em facis cas i centrem-nos en la teva resposta. No veig que, en el cas d'una diligència, l'eix de davant aguanti més pes que el de darrere. De fet, els viatgers i l'equipatge segurament tendien a estar més cap enrere que cap al davant (on anava el seient del cotxer) i, per tant, la teva teoria aniria al revés.

XAVIER: No està mal pensat això que dius però, malgrat no dubto que és cert que les carreteres de l'època no estaven en les condicions de les actuals, també és veritat que no eren transitades només per les diligències sinó que també hi passaven, abans i després, altres carruatges. Només que un carro hi hagués passat, precedint la diligència, tant les rodes del davant com les del darrere d'aquesta s'haurien trobat la rodera igual de neta. La solució del LLIBRE no va per aquí, ja ho veus.

JO RAI!: A veure si la solució del LLIBRE t'agrada més... o menys. ;-)

Carme Rosanas ha dit...

Perquè les rodes del davant eren més petites que les de darrere i giraven mes vegades per fer el mateix recorregut?

McAbeu ha dit...

CARME: Ni més ni menys, molt bé!. Aquesta és la solució del LLIBRE: Per encertar la resposta hem de tenir en compte la geometria i hem de tenir al cap la imatge d'una diligència. En aquests carruatges, les rodes de davant eren més petites que les rodes de darrere i, per tant, en un mateix trajecte les rodes davanteres donaven més voltes i més ràpid que les de darrere. A l'haver de funcionar a un major nombre de revolucions, era lògic que l'eix de davant es desgastés més.. Una solució que, com has vist, coincideix del tot amb la teva. Felicitats!! :-))

Carme Rosanas ha dit...

Com que, precisament, no tenia al cap gaire clara la imatge d'una diligència, durant els primers dies de l'enigma no sabia què dir. I ahir a la nit, (encara que sembla que ja era avui) se'm va acudir buscar imatges d'una diligència. Quan les vaig veure, doncs ho vaig veure claríssim.

Assumpta ha dit...

Jo no sé de què em queixo de que avui en dia s'hi tiri una hora i 40 minuts (quan va bé, vull dir... ) ONZE HORES!!! No vull ni pensar-ho!!

McAbeu ha dit...

CARME: He de dir que a mi em va passar una cosa semblant. Al pensar en una diligència em va venir al cap un carruatge estirat per cavalls (com els de les pel·lícules de l'oest :-D) però no vaig caure en el detall de la diferent mida de les rodes fins que en vaig veure una imatge real. :-))

ASSUMPTA: I pensa que si a aquest mitjà de transport li deien "diligència" és perquè anava força ràpid!!. :-P
Ja diuen que en aquella època la vida anava a un altre ritme... però és que hi anava per força. :-DD

Anònim ha dit...

El llibre ens explicarà per què les diligències tenen les rodes de davant més petites?

McAbeu ha dit...

PONS: El LLIBRE no en sap gaire de carruatges així que t'ho explico tal com ho entenc jo, admetent ja d'entrada que puc estar equivocat i que accepto sense problemes les correccions que calgui.
Unes rodes més grans aguanten més pes i unes més petites donen més capacitat de gir (a dreta o a esquerra) al carruatge. Igual que als tractors actuals, col·locar unes rodes més petites al davant facilitava la maniobrabilitat del vehicle.

Publica un comentari a l'entrada