GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

divendres, 1 d’octubre del 2010

Refranyer Jeroglífic ESPECIAL TOP TEN (1)


QUINS REFRANYS SÓN?

Us presento la primera part del Refranyer Jeroglífic Especial TOP TEN dels REFRANYS CATALANS. Ha arribat el moment de revelar quins són els 10 Refranys Més Coneguts. I a partir d'avui mateix, en Víctor Pàmies al seu blog RAONS QUE RIMEN els anirà publicant en ordre invers fins arribar al Number One que coneixerem el 10 d'octubre (10.10.2010).

XAREL-10 col·labora en aquests "10 dies temàtics" avançant-vos el Top Ten en forma de jeroglífic. A la imatge que encapçala aquest post hi surten de manera més o menys críptica els refranys del 10è al 2on i dissabte que ve podreu intentar endevinar el 1er, un dia abans que en Víctor el doni a conèixer.

Així que si voleu saber abans que ningú (excepte en Víctor i jo mateix :-D) quins són els Refranys Catalans Més Coneguts intenteu desxifrar les imatges sabent que cadascuna n'amaga un però que, per fer-ho més difícil, de vegades he agafat la idea general del refrany i de vegades només un concepte concret. A veure si esteu inspirats! :-)

A mesura que en Víctor vagi donant a conèixer els refranys de la llista, jo aniré editant aquest post i d'aquesta manera cada dia eliminarem una de les imatges. Aquí els teniu:


01.10.2010:

(Com veieu aquest correspon a la imatge on trobem dues cuques molt "vives" sobre una fulla groga)



02.10.2010:

(Una imatge molt clara per a un refrany molt conegut)




03.10.2010:

(No em negareu que davant d'un mirall és on es compleix al 100% la literalitat d'aquest refrany, no?)



04.10.2010:

(No hi ha ovelles més nadalenques que les del pessebre)




05.10.2010:

(Aquesta no necessita gaires explicacions; és fàcil, fàcil...)




06.10.2010:

(Tant el refrany com la imatge s'entenen perfectament, almenys la noia de la foto ho va entendre a la primera)



07.10.2010:
(En aquesta imatge és tan important el foc com la cadira buida on, fins fa poc, s'hi asseia la pobra velleta que malauradament ja ens ha deixat)



08.10.2010:

(Sembla que el nus de la imatge està força ben lligat, per tant podem dir blat sense problemes)


09.10.2010:

(Si ens adonem que aquesta font de carrer sembla un full de calendari sense dissabtes ni diumenges, podríem concloure que "al maig, cada dia de cada dia un raig")

Només queda el Number One,
que és mereix un JEROGLÍFIC ESPECIAL!!

46 comentaris:

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Mac, és fantàstic poder fer coses conjuntes amb tu. Fas una feina envejable i tens una imaginació il·limitada!

Gràcies, company!

McAbeu ha dit...

Gràcies VÍCTOR. M'ha agradat molt poder col·laborar amb tu en aquest esdeveniment paremiològic. :-)

Puigmalet ha dit...

Però si no són cuques, que són marietes de set punts! A més, quan era petit, ma mare li deia "cuca" a una altra cosa. No sé, no sé...

elbokabulari ha dit...

Qui dia passa any empeny?
Cel rogent pluja o vent?
A la taula i al llit al primer crit?
Per Nadal cada ovella al seu corral?

...així a primer cop d'ull he identificat aquests...

Salutacions Víctor i Mac. Molt divertit tot això!

McAbeu ha dit...

PUIGMALET: Com ja t'ha dit en VÍCTOR a casa seva, les pistes no podien ser massa clares i cal agafar-les amb màniga ampla. De totes maneres si agafem la definició de CUCA que dóna el DIEC2: "Petit animal pertanyent al grup dels insectes, dels miriàpodes o dels aràcnids", doncs tampoc anàvem tan desencaminats, no?. Per cert, si al que ta mare li deia cuca era el mateix al que la meva li deia tita, no et sembla que hauria estat una mica fort si hagués fet servir aquesta accepció aquí?. :-DDD

ELBOKABULARI: Doncs Déu n'hi do quin ull que tens. No et perdis aquest post els propers dies per saber quants n'encertes! I BENVINGUT per aquí. :-)

Assumpta ha dit...

Absolutament d'acord:

Mac, és fantàstic poder fer coses conjuntes amb tu. Fas una feina envejable i tens una imaginació il·limitada!

Ara em miro el jeroglífic ;-))

Assumpta ha dit...

Caram... doncs no en veig cap més que les que ja s'han dit...

La del cel rogent, la del Nadal i l'ovella i la del qui dia passa any empeny són les que veig més clares... però pel que fa a les altres vaig ben despistada, a part que la darrera imatge no veig què és... si per casualitat fossin uns rajolins d'aigua sortint de no sé on (hehe) podria dir:

- Pel maig cada dia un raig

McAbeu ha dit...

ASSUMPTA: Al final em fareu posar vermell. :-DD (Tot i això, moltes gràcies)

En quant a la última imatge. Si que són uns rajolins d'aigua d'una font de carrer, quan toqui ja veurem si encertes el refrany o no. :-))

marc ha dit...

Sou uns cracs!

Quim Soler ha dit...

Amb els que ja han dit (alguns els he endevinat, alguns no), hi afegiria el 5è:

-Els arbres no et deixen veure el bosc

Quim Soler ha dit...

I el tercer, podria ser "foc a terra", però no tinc clar que es pugui considerar un refrany, sinó que més aviat seria un sintagma lexicalitzat.

Quim Soler ha dit...

I si es tracta de refranys usats, el del foc, segurament deu fer referènca al refrany
-Atiar el foc.

I el sisè, podria ser
-Tenir (o fer-se-li) un nus a la gola.

Ara bé, en aquests dos casos, només ha agafat un concepte concret del refrany, però no la idea general.

lolita lagarto ha dit...

buf quin nivell!
el tercer podria ser:
hi ha mar de fons?
i el sisè:
-posar el dogall al coll?
ara bé, com en Quim, no tinc clar que siguin refranys, més aviat frases fetes..

Xavier Caballé ha dit...

Puigmalet, l'accepció 4 del mot "cuca" a l'edició online del DLC? :)

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Tenint en compte que és un enigma que s'anirà desvelant durant 10 dies, no podia ser massa fàcil! :-)

Només diré:

1. Que alguns l'encerten i altres no tant
2. Jo demanava "refranys" per al Top ten, encara que la gent em va enviar de tot i jo ho vaig acceptar (i de molt bon grat!). Ara bé: al Top ten, finalment han sortit 10 "refranys".

Apa, que demà n'hi haurà un altre de descobert!

Us recordo que jo també faig servir les mateixes imatges que ha usat el McAbeu per fer l'enigma. Podeu anar tatxant les que ja han sortit!

Garbí24 ha dit...

un el tinc clar.... a la taula i el llit al primer crit (7). Apart de que ho veig altres indicis en els altres

McAbeu ha dit...

MARC: Moltes gràcies!

QUIM: Una bona feina que ja veurem quin resultat dóna. ;-)

LOLITA: També molt bona feina. En Víctor ja us explica això de si són refranys o frases fetes.

XAVIER: A mi també m'ha semblat que l'amic Puigmalet tenia aquesta accepció al cap. :-DD

VÍCTOR: Tot i que jo ja sabia que venen molts cracks pel meu blog, impressiona el nivell que hi ha, no?

GARBI24: Sembla que en aquest en concret coincidiu bastant. Ja ho veurem! :-)

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Ja ho pots ben dir que són uns cracks! Sort que hem reservat el Number One per a un enigma posterior, o si no l'endevinen a les primeres de canvi!

Carme Rosanas ha dit...

Jo dibuixant i rumiant i mentre que m'ho penso aquí ja ho han dit tot, bé potser tot no, però en tot cas el que no han dit jo tampoc ho sé.

Sempre he pensat que sóc massa lenta pels teus enigmes Mc!

McAbeu ha dit...

VÍCTOR: I tant! :-))

CARME: Cadascú té el seu ritme però és ben cert que n'hi ha que més que còrrer, volen. :-D
De totes maneres, el fet que sempre hi siguis (no importa si més tard o més aviat) és també molt, molt d'agrair. :-)

A TOTS: Ja he vist que el refrany d'avui ha resultat dels fàcils (ELBOKABULARI l'encerta a la primera i els altres també el veieu clar) en canvi el de demà (i malgrat algun intent de mèrit) encara no l'ha encertat ningú.
Així que només us queden 24 hores per dir quin refrany us suggereix la imatge nº5 (la del mig).

No puc donar pistes, en VÍCTOR no em deixa. ;-DD

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Més pistes? Però si els has donat 9 pistes de cop? Ja veuràs que a mida que es van descartant refranys els darrers seran més fàcils!

McAbeu ha dit...

VÍCTOR: Ja tens raó, ja. Si de fet no en necessiten gaires de pistes, ho han demostrat de sobres. :-))

McAbeu ha dit...

Bé, al final el d'avui no us ha sortit.
Em va agradar molt la interpretació que de la imatge nº 5 va fer en QUIM, adonant-se que el mirall era al mig d'uns arbres amb raó va concloure que si ens fixem només en el que tenim davant podem dir que "els arbres no ens deixen veure el bosc". Però jo vaig triar la imatge perquè va ser la que més em va agradar de les que sortia un mirall, que era l'objecte clau perquè no em podeu negar que davant d'un mirall es compleix al 100% allò de "Tal faràs, tal trobaràs". :-))

El de demà ja està encertat però encara en queden alguns per descobrir, ànims!

Mortadel.la ha dit...

Mira, ahir et vaig descobrir Xarel!
M'encanten les endevinalles i m'entusiasme saber que, avui sigui el teu segon aniversari. Felicitats i arreveure.
Procuraré participar tant com pugui! ;)
Mortadel.la Casolana

Assumpta ha dit...

Mac... molt difícil, eh? Molt més difícil que les meves pàgines del llibre de l'Agatha Christie... on vas a parar!! hehehe

Demà quina foto toca? :-DDD

McAbeu ha dit...

MORTADEL·LA: Benvinguda al blog!. Estaré molt content de tornar a veure't per aquí solucionant les meves endevinalles. Contestant la pregunta que em fas al post de l'aniversari et dic que si, que les respostes s'han de posar en els mateixos comentaris dels enigmes. :-))

ASSUMPTA: Tens raó però aquest era un refrany difícil de representar, massa "conceptual". :-DD
No et puc dir quina imatge correspon al refrany de demà perquè, com ja he dit, ja està solucionat i no vull que se sàpiga quin refrany és abans que en Víctor no el publiqui al seu blog. ;-)

Mortadel.la ha dit...

Sí, val, però ja en sé dos que encara no has posat, o no has donat cap pista, què! Engego la solució ara? És el què et volia dir..o m'espero?

McAbeu ha dit...

MORTADEL·LA: Si et sembla que ja ho saps, ja pots dir-ho ara i aquí mateix que si t'esperes massa potser et passarà algú davant. ;-D

Mortadel.la casolana ha dit...

A veure: no sé el número... el de sota de les cuques, val? Primera fila, Segon a mà esquerra.
a) Cel rogent, pluja o vent.
El tercer de la columna dos, el de les ovelles.
b) Per nadal, cada ovella al seu corral.
I miro, però no veig bé les imatges!

Mortadel.la ha dit...

La de la soga... No ho sé segur.
Pot ser aquest? Té més força un pèl de figa que una soga de carrejar?

Mortadel.la ha dit...

La de les fonts... o no sé què són, No diguis mai d'aquesta aigua no en beuré? o d'on no n'hi ha no en pot rajar?...

La de la llenya... apart de no tirar més llenya al foc, no sé. I paro...

Allydna ha dit...

Acabo de descobrir-lo i no puc fer menys que felicitar-vos pel blog!

A mi la imatge de la corda em recorda al refrany "No diguis blat fins que no el tinguis al sac i ben lligat".

Assumpta ha dit...

Siiiiiii!!! Segur que la imatge del nus és la que diu Allydna...

Jo buscava alguna cosa tipus "embolicar la troca" però, clar, no és un refrany sencer... :-))

McAbeu ha dit...

MORTADEL·LA: Molt bona feina, veurem quants n'encertes a mesura que en Víctor ens vagi revelant la llista completa. :-)

ALLYDNA i ASSUMPTA: Si que sembla una molt bona opció per aquesta imatge, en pocs dies sabrem si és la correcta. ;-D

Com heu vist el d'avui també el va endevinar ELBOKABULARI el primer dia i us puc dir que el de demà encara és més fàcil. :-))

Enric ha dit...

Estic d'acord amb altres comentaris sobre quins refranys estan representats a les imatges que resten. D'esquerra a dreta i de dalt a baix, la foto número 4 és "cel rogent, pluja o vent"; la núm. 6, "no diguis blat fins que no sigui al sac i ben lligat", i la núm. 7, "a la taula i al llit, al primer crit". Hi afegeixo la núm. 3, que crec que correspon a "març, marçot, mata la vella a la vora del foc i a la jove si pot".
Pel que fa a l'última foto, la núm. 9, potser sí que és "pel maig, cada dia un raig", però em costa de veure-hi el lligam.

Quina bona feina que heu fet tots plegats!

McAbeu ha dit...

ENRIC: Benvingut i gràcies. Molt bona també la teva feina, dia a dia anirem veient quants n'encertes.

El refrany d'avui era potser el que tenia la imatge més clara i ja us avanço que el de demà tampoc us va costar gaire d'endevinar. ;-)

McAbeu ha dit...

Ja heu vist que el d'avui va ser un dels que vau endevinar a la primera. ;-).
El pròxim no us va semblar tan clar i heu donat vàries possibilitats de solució, demà en traurem l'entrellat. :-)

Assumpta ha dit...

Ja només en queden quatre... em faria gràcia haver endevinat el de "pel maig..." però no sé... aisss

Demà deu venir el del foc (sospito)

McAbeu ha dit...

ASSUMPTA: De moment ets la única que ha donat una possible explicació a la imatge de la font. Aviat sabrem si ho encertes. :-)

El d'avui us va costar una mica fins que el va encertar l'ENRIC, us havíeu d'adonar que a la imatge és tan important el que hi ha (la llar de foc) com el que no hi ha (la pobra vella, ara ja difunta, que seia a la cadira que quedarà buida per sempre més). És trist, no?

Ja només en queden dos, abans d'arribar al Number One que tindrà un jeroglífic especial el dissabte. No us el perdeu!

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Fa patxoca, això ja! Demà encetem el podi.

Sou tan bons que hem volgut reservar el primer fins l'últim dia, perquè no esguérresiu la sorpresa! :-)

McAbeu ha dit...

VÍCTOR: Ja feia patxoca des del primer dia. M'ho estic passant tan bé col·laborant amb el Top Ten que em sap una mica greu que s'acabi però per altra banda ja tinc ganes que arribi el Number One. :-)

Però abans del 1er, s'ha de solucionar el 2on que com suposeu ben encertadament correspon a la imatge que queda on es veu una font de carrer i que segons l'ASSUMPTA vol dir "Pel maig cada dia un raig" i segons la MORTADEL·LA, "D'aquesta aigua no en beuré" o "On no n'hi ha, no en pot rajar".

Demà descobrirem si alguna de les dues ho encerta o si es tracta d'un refrany que no ha dit ningú, de moment felicito a ALLYDINA que va encertar el refrany d'avui que també era dels que no us van sortir a la primera. ;-)

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Sí, noi. Ja som a la traca final. I entremig encara has tingut temps de fer un refrany jeroglífic.

Em sembla que t'estic convertint a la causa paremiològica! :-)

És fantàstic com, a poc a poc, han anat trobant i encertant tots i cadascun dels refranys amagats al Top! A veure què passa amb el primer de la llista. Mirarem la imatge de demà!

Assumpta ha dit...

Ostres, em faria gràcia que fos "Pel maig cada dia un raig"... és que la foto sembla com una plana de calendari i del quadret de "cada dia" surt un rajolí ;-)) però bé, ja ho sabrem demà :-)

McAbeu ha dit...

VÍCTOR: A la causa paremiològica ja hi estava convertit fins i tot abans de saber que dels refranys se'n diu parèmies per això al mig d'aquests "10 dies temàtics", el meu enigma dels divendres havia de ser un Refranyer Jeroglífic per força. ;-)
Com vas dir al teu blog hi ha gent que fa dos anys que s'entrenen a resoldre enigmes, per això els meus cracks han anat descobrint gairebé tots els jeroglífics (excepte el 8è, potser per massa conceptual). A veure que ens diuen del Number One!

ASSUMPTA: Encara que he anat dissimulant en els meus comentaris per allargar el joc, la veritat és que el d'avui el vas encertar tu el primer dia. Fins i tot encertes l'explicació, el que dius és exactament el raonament que vaig fer jo per triar la imatge. :-D
Ara ja t'ho puc dir, MOLTES FELICITATS!! :-))

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Doncs això ja gairebé arriba al final. S'ha acabat el bròquil! A no ser que també vulgueu jugar amb els diferents tops dialectals... ;-)

Assumpta ha dit...

Iupiiiiiiiiiiiiiiiii :-DDDDD

Em fa moltíssima il·lusió haver-ne encertat un perquè des del principi vaig trobar magnífica aquesta iniciativa d'en Víctor i ja genial la vostra presentació diària del TOP TEN!! :-)))

Publica un comentari a l'entrada