Aquest 2025, les ressenyes del XAREL-10 s’avancen a l’època estiuenca habitual perquè us vull parlar de la novetat literària d’un amic bloguer. No és el seu primer llibre, però ja havien passat molts anys des d’aquella primera novel·la i em va semblar una boníssima notícia quan vaig saber que tornava a publicar. Per tant, no me’l podia deixar perdre i vaig decidir que el seu seria un dels meus llibres d’aquest Sant Jordi tant sí com no. I gairebé va ser que no perquè malgrat tractar-se d’un autor mediàtic (és broma, Sergi) i haver publicat amb una editorial reconeguda (això sí que és ben cert), el seu recull de contes no hi era a cap de les parades de les llibreries de Vila-seca. Hi ha moltes novetats per Sant Jordi i suposo que la distribució arriba fins on pot arribar. L’hauria pogut encomanar, és clar, però com que a la tarda havia d’anar a Tarragona, vaig aprofitar per comprar-lo a una de les llibreries de la capital i aquí teniu el que m’ha semblat...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
TAN LLUNY DE CASA
(Sergi Purcet – 2025)
(Sergi Purcet – 2025)
Aquest llibre és un recull de nou relats independents entre si, però que comparteixen el fet de mostrar-nos com pot ser de complicada la vida i com qualsevol situació quotidiana més o menys anodina pot amagar alguna sorpresa que faci que deixi de ser-ho, d’anodina no de quotidiana. Els protagonistes dels relats són «gent normal» i allò que els passa també és ben normal, però Sergi Purcet sap donar una volta de rosca més a aquesta normalitat introduint en cada cas, algun nou detall que el lector no s’espera i que li fa canviar el punt de vista d’allò que està llegint. No es tracta de girs de guió espectaculars, ni tampoc de buscar uns finals abracadabrants per deixar espaterrat al lector, però sí que trobem sempre algun element que ens sorprèn (en major o menor grau) i que, en el meu cas almenys, han fet que n’hagi gaudit molt la lectura. L’he gaudit i també m’ha atrapat des del primer moment. L’estil d’en Sergi és ben directe i va de cara a barraca per a explicar-nos allò que ens vol explicar sense floritures innecessàries, es nota que els textos estan molt ben treballats. Això fa que passin molt bé i que quan acabes un relat tinguis ganes de començar-ne el següent per veure per on et sortirà l’autor aquesta vegada.
He de dir que a mi m’agraden els llibres de relats (ja sé que entre alguns «lectors de pro» sembla que queda bé menystenir aquest gènere literari, però jo no n’hi he estat mai d’acord amb això) i, per tant, sé que no és estrany que dins d’un mateix recull no tots t’agradin igual. Això també m’ha passat aquest cop i, des d’un punt de vista estrictament personal, vull explicar-vos quins tres relats faria pujar al podi dels millors i quin (això ja és menys habitual en les ressenyes) ha quedat l’últim. Aquest és, doncs, el meu rànquing:
En primera posició posaria «CONDICIONALS», la història d’una víctima d’un accident de trànsit que, des del llit de l’hospital, va tirant enrere en el temps recordant els fets que, un darrere l’altre, l’han portat a aquella situació que s’hauria pogut estalviar només que un d’ells hagués estat diferent. M’ha semblat un text molt ben lligat que acaba gairebé on ha començat tancant el cercle d’una manera que considero molt ben trobada. M'ha divertit i l’he gaudit molt.
El segon seria «LA VETLLA», el relat que encapçala el recull i que ens mostra que és ben cert allò que les aparences enganyen. En un tanatori, la viuda afligida rep el condol per la mort del seu marit tal com toca, però aviat veiem que ni totes les condolences són completament sinceres ni la viuda està tan afligida com ens pensem. M’ha agradat com el text sap deixar palès que, darrere la hipocresia social que acostuma a imperar en aquestes situacions, sempre hi ha una realitat que desconeixem o que volem fer veure que desconeixem. Molt bo, també.
El tercer lloc del pòdium se l’emporta «SEMPRE ENS QUEDARÀ PARÍS», un matrimoni celebra el trentè aniversari de noces repetint el viatge que van fer a París quan es van casar i, com que la memòria a la seva edat ja no és el que era, quan rememoren aquell primer viatge i el comparen amb les visites que estan fent ara, els records se’ls hi acaben barrejant... amb altres visites. No sé si era la intenció de l’autor donar-li un punt d’humor, però a mi és un relat que m’ha fet somriure i m’ho he passat força bé llegint-lo.
I, com qui promet s’obliga, acabo amb el que m’ha agradat menys que ha estat «SWEET DREAMS» que parla de com la gelosia pot carregar-se una relació de parella. No és un mal relat, com cap dels del llibre, però hi ha hagut dos detalls que no m’han acabat de fer el pes quan l’he llegit. Un és que per il·lustrar els silencis dels protagonistes en els trajectes en cotxe, l’autor fa una llista de les cançons que van sonant mentre ells no es parlen. Potser algú altre ho considerarà un bon recurs, però per a mi (segurament per la meva minsa cultura musical) aquest reguitzell de títols no aporta res a la lectura, ben al contrari. Potser amb això sol no n’hauria tingut prou per «condemnar-lo» perquè la història és prou potent, però és que tampoc m’ha agradat gens el final que he trobat massa tòpic i, per tant, de menys nivell que els altres. Soc conscient que pot haver-hi lectors que no estiguin gens d’acord amb aquesta apreciació (per alguna cosa deu ser que s’hagi escollit just aquest relat per fer la il·lustració de la coberta del llibre), però no a tots ens ha d’agradar el mateix i m’ha semblat que a en Sergi li sabria greu que no deixés constància tant del bo com del dolent.
I més en aquest cas que el dolent és, simplement, menys bo perquè aquesta petita decepció de l’últim relat del llibre no m’ha fet canviar la valoració del conjunt que m’ha agradat prou per considerar-lo una bona lectura que ha valgut molt la pena llegir. Enhorabona, Sergi!
He de dir que a mi m’agraden els llibres de relats (ja sé que entre alguns «lectors de pro» sembla que queda bé menystenir aquest gènere literari, però jo no n’hi he estat mai d’acord amb això) i, per tant, sé que no és estrany que dins d’un mateix recull no tots t’agradin igual. Això també m’ha passat aquest cop i, des d’un punt de vista estrictament personal, vull explicar-vos quins tres relats faria pujar al podi dels millors i quin (això ja és menys habitual en les ressenyes) ha quedat l’últim. Aquest és, doncs, el meu rànquing:
En primera posició posaria «CONDICIONALS», la història d’una víctima d’un accident de trànsit que, des del llit de l’hospital, va tirant enrere en el temps recordant els fets que, un darrere l’altre, l’han portat a aquella situació que s’hauria pogut estalviar només que un d’ells hagués estat diferent. M’ha semblat un text molt ben lligat que acaba gairebé on ha començat tancant el cercle d’una manera que considero molt ben trobada. M'ha divertit i l’he gaudit molt.
El segon seria «LA VETLLA», el relat que encapçala el recull i que ens mostra que és ben cert allò que les aparences enganyen. En un tanatori, la viuda afligida rep el condol per la mort del seu marit tal com toca, però aviat veiem que ni totes les condolences són completament sinceres ni la viuda està tan afligida com ens pensem. M’ha agradat com el text sap deixar palès que, darrere la hipocresia social que acostuma a imperar en aquestes situacions, sempre hi ha una realitat que desconeixem o que volem fer veure que desconeixem. Molt bo, també.
El tercer lloc del pòdium se l’emporta «SEMPRE ENS QUEDARÀ PARÍS», un matrimoni celebra el trentè aniversari de noces repetint el viatge que van fer a París quan es van casar i, com que la memòria a la seva edat ja no és el que era, quan rememoren aquell primer viatge i el comparen amb les visites que estan fent ara, els records se’ls hi acaben barrejant... amb altres visites. No sé si era la intenció de l’autor donar-li un punt d’humor, però a mi és un relat que m’ha fet somriure i m’ho he passat força bé llegint-lo.
I, com qui promet s’obliga, acabo amb el que m’ha agradat menys que ha estat «SWEET DREAMS» que parla de com la gelosia pot carregar-se una relació de parella. No és un mal relat, com cap dels del llibre, però hi ha hagut dos detalls que no m’han acabat de fer el pes quan l’he llegit. Un és que per il·lustrar els silencis dels protagonistes en els trajectes en cotxe, l’autor fa una llista de les cançons que van sonant mentre ells no es parlen. Potser algú altre ho considerarà un bon recurs, però per a mi (segurament per la meva minsa cultura musical) aquest reguitzell de títols no aporta res a la lectura, ben al contrari. Potser amb això sol no n’hauria tingut prou per «condemnar-lo» perquè la història és prou potent, però és que tampoc m’ha agradat gens el final que he trobat massa tòpic i, per tant, de menys nivell que els altres. Soc conscient que pot haver-hi lectors que no estiguin gens d’acord amb aquesta apreciació (per alguna cosa deu ser que s’hagi escollit just aquest relat per fer la il·lustració de la coberta del llibre), però no a tots ens ha d’agradar el mateix i m’ha semblat que a en Sergi li sabria greu que no deixés constància tant del bo com del dolent.
I més en aquest cas que el dolent és, simplement, menys bo perquè aquesta petita decepció de l’últim relat del llibre no m’ha fet canviar la valoració del conjunt que m’ha agradat prou per considerar-lo una bona lectura que ha valgut molt la pena llegir. Enhorabona, Sergi!
17 comentaris:
T'expliques tan bé que he entès que el llibre del Sergi és tan especial que només el venen a una llibreria de Tarragona, perfecte.
Quina decepció, jo volia finals abracadabrants!
Com a autodenominat lector de pro coincideixo a dir que els llibres de relats són tots una castanya.
Hauria preferit un top dels 3 pitjors i un sol campió, però què hi farem.
No he vist la ressenya del TAN LLUNY DE CASA en el llibres i punt, per mi que ni tan sols se l'ha llegit.
PONS: Si has entès això, potser és que no m'he explicat tan bé com dius. ;-)
Els finals abracadabrants estan sobrevalorats, un autor que t'aconsegueix sorprendre sense utilitzar la "màgia" també cal valorar-lo... i, de vegades, fins i tot més.
Soc conscient que els lectors de pro, com tots els "pro" en general, teniu sempre les idees molt clares i no esperava menys de tu a l'hora de repartir castanyes.
Aquesta ressenya amb el top dels tres pitjors i un sol campió, te la deixo per a tu. Quines ganes de llegir-la al Pons's Blog...
No crec que en Sergi no hagi fet la ressenya del seu llibre perquè encara no se l'hagi llegit, més aviat penso que si no la fa és perquè li costa triar quins relats li agraden més i quins menys. :-D
Moltes gràcies per la ressenya, Mac! Estic content que t'hagi agradat. Començo pel final. T'agradarà saber que l'últim, Sweet dreams, és el preferit de l'editora, i també és dels que m'agraden a mi, per aquest retrat d'un personatge tan tòxic. Tant li agradava a l'editora que va estar pensant de canviar el nom del recull a "Sweet dreams", però al final es va quedar el que havia posat jo. T'explico, a veure si et convenço. El pendrive que surt al cotxe existeix de veritat. La parella que hi surt no som nosaltres, per descomptat, però el pendrive sí, allà hi pot sonar qualsevol cosa, perquè hi tinc una varietat musical força eclèctica (per fer servir una paraula guai). La música del pen ens ha acompanyat molts viatges, i per mi no era per omplir els silencis, per mi és normal que soni música al cotxe, sigui quin sigui l'estat anímic dels tripulants. La gràcia és que vaig acompanyar l'escriptura del conte de la música del pen. Anava sonant aleatòriament, i jo les anava apuntant. I curiosament, en van anar sortint algunes que esqueien molt al que estava passant al cotxe, o que ho podia adaptar al que ells comenten. M'ho vaig passar bé fent-ho perquè va ser autèntic. La selecció de cançons que hi surten les va triar l'atzar (teòric, el de la màquina), així que no responen a cap criteri de qualitat ni estètic, així ho volia. Per mi són un acompanyament que fa més versemblant la parella. Però això és la meva idea, no hi tinc res a dir si no t'ha fet el pes. I pel que fa al final, no el veig tan diferent dels altres, m'agradava la idea de que tot estava al cap d'ell i que ella ni s'ho havia plantejat, fins que la situació canvia. És a dir, que ella comença a fixar-s'hi justament a causa de la insistència d'ell.
Sobre els que t'han agradat més, ja vaig assumint que solen ser els més triomfadors. La vetlla i Sempre ens quedarà París ja m'ho imaginava, perquè a mi també són dels que em semblen millors. Aquest últim no té un to humorístic general, però sí que la pròpia situació porta a algunes escenes còmiques, com passa sovint a la vida. Així que ho has enganxat bé, no és per riure, però té detalls. En canvi, Condicionals, que sí que té clara vocació humorística, però també satírica de la nostra societat, jo no donava un duro per ell i resulta que és un dels que més estan agradant a molta gent. I jo content, és clar!
M'agrada que et vingués de gust continuar llegint, i t'agraeixo molt la lectura tan atenta. En general estic rebent bons comentaris, fins i tot de gent que no conec, el llibre va fent camí, tot i ser relats que, com dius, sempre costen més a la gent. I tot i que no té la penetració en el territori que m'agradaria, però s'ha col·locat bé pels estàndards de Sembra, que és editorial contrastada, certament, però que des de València arriba on arriba.
Gràcies altre cop per la teva lectura i suport, amic!
"TAN LLUNY DE CASA" coincideix amb el títol d'na cançó de Sau.
"SWEET DREAMS" amb una dels Eurythmics.
«SEMPRE ENS QUEDARÀ PARÍS» una frase mítica de Casablanca.
No dubto que siguin bons llibres però els títols no són gaire originals.
Gràcies per les explicacions, Mc.
Doncs mira, un altre llibre a la cua.
Enhorabona al Sergi i a tu per explicar-ho tan bé!
També vaig firar per Sant Jordi i no fa molt m'ha arribat, aquest venia de més lluny. És el llibre de Gemma Barberan "Cent hores per fer una amiga", de moment és molt entretingut i no li falta l'humor de la Gemma.
Aferradetes, Mac.
Resposta per en Xavier: La cançó de Sau es diu "Molt lluny de casa" i la cançó no va tenir res a veure amb el títol del llibre, tot i que és fàcil entendre que quan es diu "molt lluny de casa" o "tan lluny de casa", fa referència a una enyorança d'alguna cosa, i les enyorances solen portar sempre al mateix.
Sweet dreams fa referència exactament a la cançó que dius. És un relat amb molta música, i la primera cançó que s'esmenta és justa aquesta, que va molt bé per situar la trama, i per això el vaig triar com a títol.
I un cop més, Sempre ens quedarà París fa referència a la pel·lícula, no són títols que jo hagi fet veure que inventava, en els dos relats s'esmenta que ve d'alguna cosa i em van agradar com a títols. París és omnipresent en aquest relat, tot i que el tema que tracta és ben bé un altre, París és l'excusa.
SERGI: Tot i que no calia que en convencessis de res, he de dir que amb la teva explicació sí que ho has fet una mica. M'ha agradat conèixer la història d'aquest pendrive i saber que la tria de les cançons que surten al conte va ser, en principi, aleatòria. Llegint el relat vaig adonar-me d'això que dius, que alguns títols s'hi esqueien força, però no vaig saber trobar-hi la raó a la majoria i ara veig que potser no calia buscar-la, simplement són les cançons que sonen i ja està.
Pel que fa al final, el que no em va agradar és justament que si ella no s'ho havia plantejat en cap moment i tot està al cap de l'home, amb aquest final sembla, d'alguna manera, donar-li la raó a ell d'estar gelós i un personatge, efectivament, tan tòxic no es mereixia encertar-la ni a posteriori.
Dit això, també t'asseguro que no m'estranya gens que aquest relat sigui un dels teus preferits i el que més agrada a l'editora. Com dic a la ressenya, ja temia alguna cosa així quan vaig veure que la il·lustració de la coberta s'hi basava, però ja diuen que "en qüestió de gustos, no hi ha res escrit" i en el meu cas va ser el que em va fer menys el pes, certament.
Pel que fa als millors, he de dir que si no em va costar triar aquests tres sí que vaig dubtar una mica pel que fa a l'ordre com posar-los. Si, finalment, vaig decidir-me per "Condicionals" per encapçalar el rànquing, fou justament per aquest humor més aviat satíric que gasta i que em va fer la lectura molt divertida. Els altres dos, però, també els vaig trobar molt bons... i algun dels que no cito també s'hauria merescut un accèssit al rànquing. ;-)
M'alegro que el llibre estigui agradant. No vull ni imaginar-me com ha de ser de difícil treure el cap entre el munt de novetats editorials que s'arriben a publicar...
Una abraçada, amic.
XAVIER: T'havia escrit una resposta dient que jo no creia que en Sergi busqués ser original a l'hora de triar aquests títols pels seus contes, sinó més aviat aprofitar-ne aquestes referències que porten implícites, però ell mateix t'ho explica després.
Gràcies a tu per comentar.
SA LLUNA: Moltes gràcies!
De la Gemma n'havia llegit un llibre anterior, "Apleganúvols", i recordo que em va agradar força justament pel seu sentit de l'humor. Pel que em dius, veig que aquest nou continua pel mateix camí així que segur que també val molt la pena tenir-lo en compte.
Abraçades!!
SERGI (2): Veus com no hauries d'haver deixat el blog! Tens tant "mono" de comentar que no m'has donat temps a respondre a en Xavier. :-DDD
Sergi,
Feia broma, no em volia fer l'entès...
Sergi, ara et reconec!!
El que, de tant em tant, feies cròniques de muntanya (l'excursionista de pa sucat amb oli i la seva fantàstica acompanyant) en el blog que es deia Bona nit i tapa't, del Xexu.
Ben trobat!
XAVIER: Gràcies per l'aclariment. Veus, per això a mi m'agrada fer servir emoticones. Una 'careta somrient' a temps evita malentesos i haver de donar explicacions després. ;-)
Els tinc pendents tots dos, el del Sergi i el de la Gemma.
Gràcies per la ressenya, Mc.
Estic molt d’acord que els relats curts tenen o poden tenir tant valor literari com les novel·les. A mi m'agraden igual els uns que els altres.
Abraçades a tots.
Soc la Carme
CARME: Ja has vist que els relats d'en Sergi m'han agradat força i estic segur que a tu també t'agradaran. De veritat que valen molt la pena.
Coincidim en això. Si són bons, m'agraden tant els relats com les novel·les. Entenc que fer una "gran novel·la" demana molt més esforç i ha de ser força complicat, però això no vol dir que fer un bon relat curt hagi de ser fàcil. La capacitat de precisió i de brevetat també és un gran mèrit que s'ha de reconèixer i que no s'hauria de menystenir a la lleugera com fan alguns. És cert que hi ha contistes que no tenen aquesta destresa, però també hi ha novel·listes que naufraguen en el seu mar de pàgines. Fer-ho més llarg, d'entrada, no és garantia de res perquè, en definitiva, no es tracta de quantes pàgines tens, sinó de quantes pàgines necessites per dir el que vols dir.
Gràcies a tu. Abraçades!!
Ben bé com dius...
Xavier, ara soc un creador de contingut literari en català i un escriptor, i les dues coses de pa sucat amb oli, hahahaha. Això sí, la fantàstica acompanyant encara hi és, i sort d'ella en tot!
Publica un comentari a l'entrada