Des del blog RELATS CONJUNTS ens proposen escriure un relat inspirat pel quadre "Dames de la cort a cavall /fragment/" (Li Gonglin - Segle XI) [original de Zhang Xuan].
RAONAMENT DEDUCTIU
La datació pictòrica no és una ciència exacta. Tant pot convertir-se en una tasca senzilla (el «Guernica» de Picasso, per exemple, ens indica directament el 26 d'abril de 1937, data del bombardeig aeri feixista sobre aquesta ciutat basca) com esdevenir una feina feixuga on és molt complicat filar massa prim perquè no disposem de dades prou clares o perquè els mètodes de datació utilitzats no són tan precisos com desitjaríem. En aquests casos, la datació pictòrica es converteix gairebé en una feina detectivesca i multidisciplinària que va més enllà de la simple recerca històrica.
Amb aquest ànim vam encarar el darrer encàrrec rebut al departament. Havíem de descobrir que representava exactament el quadre «Dames de la cort a cavall» pintat per Li Gonglin, un pintor xinès del segle XI. Amb aquestes mínimes dades prèvies, ja vam poder assegurar que la pintura té més de nou-cents anys i que s'hi veuen unes dones sobre uns cavalls. Però no en teníem prou amb això, així que vam seguir investigant fins a descobrir que aquest quadre és una versió d'una obra prèvia que porta per títol «Eixida Primaveral de la Cort Tang» i que fou pintada, tres segles abans, per un altre pintor xinès anomenat Zhang Xuan. Aquest descobriment ens permeté centrar molt el focus temporal, si l'obra de Li Goglin també representava una sortida primaveral com l'original de Zhang Xuan això ens definia clarament un lapse entre el 21 de març i el 21 de juny (no podia ser el 30 d'agost, per exemple, perquè aleshores seria una passejada estiuenca i no primaveral).
Ens calia concretar més. Tres mesos ens semblava un marge exagerat i, a més, alguna cosa ens deia que la nostra teoria no acabava de quadrar. Vam aprofundir, doncs, en la nostra àrdua investigació fins que en vam treure l'entrellat. La pista clau que necessitàvem ens la va donar una dada biogràfica de Li Goglin que, potser, hauria passat desapercebuda a altres investigadors però que no se'ns va escapar a uns professionals com nosaltres. Vam adonar-nos d'un detall crucial: El pintor patia artritis reumatoide a la mà dreta i quan a això afegim que la pintura mostra alguns traços poc precisos en determinades zones (només cal fixar-se en les orelles d'alguns dels cavalls), ja no ens pot quedar cap dubte. En Li Goglin va pintar aquest quadre mentre patia forts dolors reumàtics i com que està demostrat que aquesta malaltia s'agreuja amb el fred, això ens assenyala clarament que el quadre no es va pintar a la primavera sinó a l'hivern, més concretament en ple gener que és el mes més fred de l'any.
La nostra profunda investigació ha donat els seus fruits i ja tenim els tres ingredients definitius i definitoris que buscàvem: Cavalls, Sortida festiva i Gener. No ens cal res més per poder afirmar, gràcies a un treball deductiu d'alt nivell i amb un grau de certesa gairebé irrefutable, que aquest quadre és la primera representació pictòrica coneguda de les cavalcades dels Tres Tombs que cada any surten als nostres carrers per celebrar la festivitat de Sant Antoni Abat.
12 comentaris:
Tractant-se de la Xina, també podria ser el dia de la represa després d'un llarg confinament.
😂😂😂
Que divertit el relat i que divertits aquests experts!
Tot ple de certeses irrefutables. Els Tres Tombs, com no se li havia acudit a ningú abans!!!
XAVIER: A veure, no et dic que la teva hipòtesi no estigui bé, eh, però has d'admetre que és un pèl agosarada. Si els nostres experts no han arribat a la conclusió que l'escena passa a la Xina potser és que no hi passa, no? És molt fort afirmar que el quadre és xinès, així perquè sí... sense ni un indici que ho assenyali... com si això es pogués saber només mirant la pintura... sense comentaris. :-DDD
CARME: Gràcies, m'alegro que t'hagi agradat. :-)
S'ha de ser un expert molt expert per fer una anàlisi tan ben analitzada. No vull ni imaginar el munt de gent que ha vist aquest quadre abans sense adonar-se que hi sortien els Tres Tombs i no una passejada primaveral de no sé quina cort de l'antiga Xina. :-D
Desprès de tota la laboriosa investigació feta, la conclusió es prou encertada !... uns quants coets i petards, pintats al quadre, hi haguessin ajudat ! ;)
Salut !!
No es pot posar mai en dubte la feina dels professionals! Per tant, a mi em sembla evident que això són els Tres Tombs, és clar que sí!
ARTUR: En aquest cas potser haurien tingut dubtes amb les revetlles de Sant Joan... és que la datació pictòrica és una ciència ben enrevessada, certament. :-DD
XEXU: Quan uns professionals fan una feina tan ben feta (i perquè no dir-ho, extremadament minuciosa) com aquesta, voler portar-los la contrària no té cap sentit. :-D
Ui si, horribles orelles
PONS: Tu també t'hi has fixat, no? ;-D
Ostreeees!! I el meu comentari?? :-(
Jo vaig posar un comentari abans que en PONS i ha desaparegut i ara, després del d'en PONS, el meu ja no té gràcia...
Clar que el vaig posar amb el mòbil i potser ho vaig fer malament, però jo diria que va sortir...
Bé el que jo deia era quelcom a:
"Va, confesseu tots que heu anat a mirar com són les orelles dels cavalls" :-DD
En fi, un relat bo i divertit, com és norma de la casa (i que no provoca malsons com aquell de l'avia, que encara no he pogut oblidar!)
ASSUMPTA: El Sr. Blogger ens té acostumats a fer "jocs de mans" amb els nostres comentaris. Aquest teu anterior, pel que sembla, ens l'ha escamotejat sense deixar-ne cap rastre (ni a la carpeta de correu brossa ni a la de comentaris pendents, hi ha res de res). :-(
Gràcies, m'alegro que t'hagi agradat... i també que no et provoqui malsons. :-DD
Publica un comentari a l'entrada