GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dilluns, 25 de gener del 2016

766.- Les edats d'en Genís i en Pere

766.- En Genís i en Pere són dos companys de feina i, mentre esperen que es faci l'hora de fitxar per entrar a la fàbrica, parlen de les seves respectives edats. S'adonen que Genís tenia una quarta part de l'edat que avui té en Pere quan en Pere tenia l'edat que avui té en Genís. I que fa just un nombre sencer d'anys, Pere tenia 8 vegades els anys que tenia en Genís quan en Pere tenia l'edat que en Genís tenia aleshores. Pots dir-nos l'edat actual de Genís i Pere?

23 comentaris:

Assumpta ha dit...

No entenc ni el redactat, així que, pobre de mi, difícilment podré trobar la solució :-(

Lluna ha dit...

Jo diré que en Pere dèu ser bastant gran i en Genis és jovenalla. D'aquí a encertar edats malament rai, pq com li passa a l'Assumpta m'he perdut a mig camí!!

Bona tarda Assumpta!!
Bona tarda Mc!!

Assumpta ha dit...

És que -tal com ho entenc jo- és com si es fes referència a dues edats al mateix temps i això no pot ser. Jo no puc dir quants anys tinc ARA i al mateix temps quants en tenia "quan tenia els mateixos que..." O poso la referència en el passat o la poso en el present... Suposo que aquest redactat tan rematadament complicat forma part de la dificultat de l'endevinalla, perquè a mi em resulta, no matemàticament, (que també) sinó lingüísticament incomprensible.

Assumpta ha dit...

Però sí, estic d'acord amb la LLUNA que jo també he pensat que en GENÍS devia ser bastant jove i en PERE força més gran :-D

Sergi ha dit...

L'última part de l'enunciat és confusa. No queda molt clar què vol dir l'aleshores. De tota manera, el meu resultat:

Pere 56. Genís 32.
Quan en Pere tenia 32, en Genís en tenia 8.
De les diferents possibilitats aquesta és l'única que té una diferència d'edat múltiple de 8. Així que, vulgui dir el que vulgui dir l'última frase, aposto fort per aquesta.

McAbeu ha dit...

ASSUMPTA i LLUNA: Interpretar l'enunciat i fer els càlculs corresponents no és part de la dificultat de l'enigma, és LA dificultat de l'enigma que evidentment és volgudament enrevessat per dificultar-ne la resolució. Teniu raó quan deduïu que en Pere és més gran que en Genís però això no contesta la pregunta que ens fa el LLIBRE. :-)

SERGI: Com he dit, no només aquesta part és confusa, tot l'enunciat ho és. Tal com jo entenc concretament aquest "aleshores" diria que es refereix a aquell "nombre sencer d'anys" que encapçala la segona premissa de l'enunciat.
Pel que fa al teu resultat, anem a comprovar-lo. La primera premissa de l'enunciat ens diu que Genís tenia una quarta part de l'edat que avui té en Pere (56/4 = 14 anys) quan en Pere tenia l'edat que avui té en Genís (32 anys). Per tant la diferència d'edats en aquella època era 32 - 14 = 18 anys. Aquesta diferència entre les edats ha de ser una constant i descobrim que això no passa quan restem les que dius que són les edats actuals (56 - 32) = 24 anys.


Ha quedat clar que aquest enigma és molt difícil no tant pels càlculs que comporta sinó per la complicació d'interpretar el que ens diu l'enunciat. Per tant, ja us aviso que per donar per solucionat l'enigma no n'hi haurà prou amb el resultat numèric sinó que prevaldrà l'explicació d'aquest resultat. Sóc conscient de la mandra que us fa (a la majoria de vosaltres almenys) donar aquestes explicacions però penso que en aquest cas són imprescindibles. Gràcies per avançat!

Assumpta ha dit...

A mi no em fa mandra, de veritat, si m'he d'enrotllar, m'enrotllo per explicar el que calgui... el que em fa és molt mal de cap llegir la segona part de l'enunciat intentant mantenir totes les referències que dóna al mateix temps... gairebé és com un mareig... que... eee... jo...

pofffff

Consol ha dit...

En Pere té 64 anys i en Genís 40. Es porten 24 anys.
Quan Pere tenia 40 anys, en Genís en tenia 16 (40-16=24).
Quan Genís tenia 16 anys, tenia una quarta part de l'edat actual d'en Pere (16X4=64)
Quan en Pere va fer 32 anys (ara fa 32 anys) en Genís en tenia 8 els quals són una octava part de l'edat que té ara (64:8=8)

Assumpta ha dit...

CONSOL, al teu costat Einstein no era ningú... :-DDD

Per què el meu cervell no sap fer coses així? (No, no cal que respongueu. Gràcies)

McAbeu ha dit...

ASSUMPTA: :-)))

CONSOL: Comprovem doncs la teva solució. Les teves dades són: Edat actual d'en Pere (P = 64), edat actual d'en Genís (G=40) i nombre sencer d'anys de que ens parla l'enigma (A=32).
En aquest cas agafem la segona premissa de l'enunciat (fa just un nombre sencer d'anys, Pere tenia 8 vegades els anys que tenia en Genís quan en Pere tenia l'edat que en Genís tenia aleshores) i l'anem estudiant començant pel final.
1.- "l'edat que en Genís tenia aleshores", es refereix a l'edat de Genís fa 32 anys (40 - 32 = 8 anys)
2.- "els anys que tenia en Genís quan en Pere tenia 8 anys", (com es porten 64-40 = 24 anys de diferència, l'edat d'en Genís aleshores seria 8 - 24 = -16 anys). Resultat que és, evidentment, impossible.



Ho he dit i ho repeteixo, la dificultat d'aquest enigma rau en la interpretació correcta de l'enunciat. Per això, us refuto les vostres solucions aplicant-les, pas a pas, al que ens va dient l'enigma. Espero que això us ajudi a arribar aquesta interpretació exacta tan necessària per arribar a la solució vàlida. No dubto que serà així. Sort!

Assumpta ha dit...

Viuen en dimensions diferents!!!!

McAbeu ha dit...

ASSUMPTA: Reconec que l'enunciat sembla força multidimensional... però no. :-DDD

Carme Rosanas ha dit...

Em surt fum del cap... i diria que això no deu ser molt bo per la salut... ;DDD

McAbeu ha dit...

CARME: Si és literal, ja et dic jo que no; que molt bo segur que no ho és. :-DD

Consol ha dit...

Podria ser que hi hagués un error en algun enunciat?

McAbeu ha dit...

CONSOL: Jo diria que no n'hi ha cap d'error. Podries ser més específica?. On l'has trobat tu la possible errada?

Consol ha dit...

No veig que aquest problema es pugui resoldre perquè el condicionant de la primera part és molt restrictiu (jo només he trobat una resposta factible) i si hi afegim la segona part (que té un enunciat molt confús) no podem trobar cap número que reuneixi totes les condicions. No sé demostrar-ho matemàticament però si faig un llistat de números no es troba cap resposta.

McAbeu ha dit...

CONSOL: Aleshores el problema és que no interpretes correctament l'enunciat perquè les solucions factibles a la primera premissa són infinites. És a l'hora d'aplicar tot el que diu l'enunciat quan resulta que l'enigma té una resposta única.
No vull resoldre-us l'enigma jo però si que us puc dir que el mètode correcte de resolució ha de ser plantejar les dues equacions que surten de les dues premisses de l'enunciat amb les tres incògnites que assenyala l'enigma. La manera de fer-ho és pas a pas, com ja us vaig apuntar jo mateix en les respostes als comentaris dels dos que heu intentat donar alguna resposta vàlida. Puc ajudar-vos a avançar si trobeu algun entrebanc però, per que ho faci, heu d'anar explicant-me els pasos que aneu seguint i els càlculs que aneu fent. Només si sé que aneu fent podré dir-vos on us equivoqueu.

Consol ha dit...

Segurament tens raó i a mi em passa que el meu nivell de fórmules matemàtiques no em permet resoldre el problema. Em queda la curiositat per saber el resultat.

McAbeu ha dit...

CONSOL: No és cosa de nivell perquè no són fórmules matemàtiques complicades però el que si és veritat és que cal veure molt clarament el que ens diu l'enunciat i, certament, si alguna cosa no és aquest enunciat és clar. Espero que algú s'hi posi i, entre tots, poder satisfer la teva curiositat.

Assumpta ha dit...

"cal veure molt clarament el que ens diu l'enunciat"

Necessitaria molt més que vitamina D :-DDDDD

Assumpta ha dit...

c^2 = a^2 + b^2 = sqrt {c^2 - b^2} b= sqrt{c^2-a^2} c = sqrt {a^2 + b^2} mmmmmm... no sé seguir

McAbeu ha dit...

ASSUMPTA: L'enunciat és difícil però t'asseguro que per solucionar-lo no calen ni arrels quadrades (sqrt) ni potències (^), així que és normal que no sàpigues seguir... t'has complicat massa la vida. ;-)

Publica un comentari a l'entrada