GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dimecres, 21 de febrer del 2018

960.- Menjant caramels

Aquest és el 2700è post de XAREL-10. Per celebrar-ho, podria haver portat llaminadures per a tots vosaltres però us haureu de conformar amb un enigma que va de caramels. :-D
Moltes gràcies a tots els que encara continueu passant per aquí. :-)


960.- A la botiga de llaminadures de la vila de la Xocolata de l’Illa de l’Escaquer tenen uns caramels de fruites naturals de les varietats de llimona, taronja i maduixa que venen en paquets on n’hi ha el doble de caramels de llimona que de taronja i el doble dels de taronja que de maduixa, En Pol s’ha comprat un d’aquests paquets i després de menjar-ne fins quedar tip ha recordat els perills d’abusar de la glucosa. Penedit d’aquest «atac golafre», ha sortit amb la bicicleta i ha abandonat el paquet de caramels. Aprofitem, doncs, que el tenim a mà per comprovar que se n’ha menjat tants de llimona com n’ha deixat de maduixa, que els caramels de llimona que han quedat són el triple dels de taronja que s’ha menjat i que dins el paquet n’han quedat tants de taronja com de maduixa. Podeu saber quants caramels de maduixa s’ha menjat en Pol?

TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS. FELICITATS A " Consol i Carme Rosanas "

17 comentaris:

ASSUMPTA ha dit...

Jo només puc dir que a la botiga aquesta tenen els millors caramels de fruites naturals de la Vila de la Xocolata 😁

McAbeu ha dit...

ASSUMPTA: Sense cap dubte!! :-DD

kira permanyer ha dit...

jajajaaj em recorda els problemes de matemàtiques del meu fill de cinquè... em rendeixo, a mi dona'm lletres, i lletres i lletres... i com que no m'agraden els carmels tema tancat! ;-)

xavier pujol ha dit...

M'ha passat com al Pol. Només d'intentar resoldre l'enigma m'ha pujat la glucosa.

McAbeu ha dit...

KIRA: Podria plantejar el problema parlant de lletres en comptes de caramels (En Pol ha consultat un diccionari i ha subratllat tantes paraules començades amb A com n'ha deixat de començades amb B...) però em sembla que, amb raó, em diries que seria fer trampa. :-DD

XAVIER: Doncs ja saps el que et toca, agafa la bicicleta i a cremar-la (la glucosa, no la bicicleta). ;-))

ASSUMPTA ha dit...

Per cert... MOLTES FELICITATS!!!! ✌✌✌✌

Carme Rosanas ha dit...

Doncs sí, MOLTES FELICITATS, Mc!!

Ja fa una estoneta que m'hi entretinc, però no ho acabo de veure clar... serà la glucosa, segur...

McAbeu ha dit...

ASSUMPTA: Moltes gràcies! :-)

CARME: Més que la glucosa jo diria que és el propi plantejament de l'enigma que està farcit d'incògnites. Així que, per treure'n l'entrellat, el millor seria intentar (amb les dades que ens dona l'enunciat, és clar) que aquestes incògnites es redueixin al mínim possible. No dic res més que trobar el mètode per fer-ho és cosa vostra. ;-)
Ah!, i moltes gràcies també. :-))

Consol ha dit...

Una possibilitat seria la següent:
El paquet tenia 7 caramels: 4 de llimona, 2 de taronja i 1 de maduixa. El doble de taronja que maduixa i el doble de llimona que de taronja.
En Pol ha menjat: 1 de llimona, 1 de taronja i cap de maduixa.
A la bossa queden: 3 de llimona, 1 de taronja i 1 de maduixa.
Si no em descompto, ho he resolt per tempteig, quadren els números però no l'anunciat que diu "atac golafre" per dos caramels.

jo rai! ha dit...

Dels caramels ni idea de moment però, vist que se't deu haver de felicitar doncs et felicito (encara que al meu calendari no diu que sigui sant Mc ;D )

McAbeu ha dit...

CONSOL: Has trobat una solució basant-te en un cas particular i, com dius, sembla que els números quadren. Caldria però, passar del cas particular al general perquè l'enunciat, en cap moment ens diu que el paquet era de 7 caramels. Així i tot, bona feina. :-)

JO RAI!: Doncs encara t'ho agraeixo amb més il·lusió perquè felicitar sense saber el perquè és molt d'agrair, sens dubte. ;-DD

Carme Rosanas ha dit...

Doncs jo crec que no s'ha menjat cap caramel de maduixa. No pas en aquest cas poarticular de la Consol, sinó en qualsevol cas, fossin els caramels que fossin que hi havia a la bossa.

McAbeu ha dit...

CARME: Sí, aquesta és una deducció ben lògica a partir dels càlculs de la CONSOL. Sembla evident que el nombre total de caramels que hi ha al paquet ha de ser 7 o múltiple de 7 perquè els números quadrin i si, en aquestes condicions, resulta que els de maduixa consumits són zero, per molt que multipliquem els caramels de la bossa aquest nombre no variarà. Per tant, la resposta de la CONSOL i ara la teva són correctes però el que demano (bé, jo no, el LLIBRE :-D) és l'explicació d'aquest resultat no en un cas concret sinó de manera general. És allò que et vaig dir d'intentar trobar la manera de minimitzar al màxim el nombre d'incògnites.

Carme Rosanas ha dit...

No sé pas si serà la manera del llibre però aquí, intentant minimitzar les ingògnites a dues:

La quantitat de caramels de maduixa és X
la quantitat de caramels de traronja és 2x
la quantitat de caramenls de llimona és 4x

La quantitat de caramels que es menja de llimona i que deixa de maduixa i de taronja és Y


La quantitat de caramels de llimona que deixa és 4x-y
La quantitat de caramels que es menja de taronja és (4x-y) / 3

Aleshores fem una equació a partir del caramels de taronja que és la segu¡üent:

2x = (4x-y) / 3 + y

Desenvolupant-la arribem a que X=Y

Per tant la quantitat total de caramels de maduixa és igual que la quantitat que ha quedat de caramels de maduixa, i doncs, no n'ha menjat cap.

I d'aqui podríem anar deduint quants caramels ha menjat i deixat de cada tipus, que com ningú ens ho pregunta, aquí m'aturo.

McAbeu ha dit...

CARME: Aquesta és, exactament i pas per pas, la demostració que el LLIBRE demanava. Gràcies per posar-t'hi i felicitats!! :-))

Carme Rosanas ha dit...

Hauré de revisar les meves creences, perquè jo creia que el LLIBRE i jo no coincidíem mai en els procediments per arribar al mateix lloc. he, he, he...

McAbeu ha dit...

CARME: Tampoc et facis il·lusions ara, potser només és l'excepció que confirma la regla. :-DDD

Publica un comentari a l'entrada