GRÀCIES!!

BOTIGA ONLINE
elmagatzem.blogspot.com
LLibres d'ocasió a 1, 3, 6, 9 i 12 €

dimecres, 20 de febrer del 2013

500.- El nom del meu fillol

500.- El meu fillol està començant a aprendre a llegir i el novembre passat, per celebrar el dia del seu sant, li vaig regalar una joguina que està composta per 4 daus que porten a les seves cares 24 lletres de l'alfabet simple (totes menys la W i la K), el joc consisteix en llençar els daus i formar paraules amb les lletres que surten. El nen però només juga amb tres daus, els tres que contenen les lletres que formen el seu nom, es diverteix llençant-los i llegint les paraules que apareixen fins que es forma el seu nom. Aquest matí al joc li han sortit els mots: FIL, GOL, VIA, MEL, BUS, OLE, FAR, GOT, USO, PIS, DAU, CRU, FOC, EMA i el seu nom. Pots deduir quines lletres apareixen a cada un dels 4 daus i com es diu el meu fillol?

TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS.
FELICITATS A " Lluna i Sergi "

26 comentaris:

Lluna ha dit...

Buufff!!!
Vaig tirant daus...

Bon dia Mc!!!

Lluna ha dit...

No trobo cap nom de tres lletres al santoral de novembre :(
Assumptaaaaa!!!!! Tu que tens influències, ajudaaaaaaa!!!!

McAbeu ha dit...

LLUNA: Aquest enigma no s'ha de solucionar buscant al calendari és qüestió, com tu mateixa dius, d'anar tirant els daus per descobrir quines lletres hi ha en cadascun. ;-))

Lluna ha dit...

Home, si ens saltem el calendari el nom podria ser NIL o POL.
Ara la feinada que tinc a posar les lletres als daus...

Lluna ha dit...

Posant les lletres a lloc em surt que el nom podria ser POL i els tres daus porten les lletres:
1- P, U, F, V, E, G
2- B, D, M, R, I, O
3- S, C, A, T, L, em falta una lletra en aquest...

;)))

Sergi ha dit...

Es podria dir Pol (i fins i tot es podria dir Pot de cognom). No sé si es podria dir d'alguna altra manera.

El tema dels daus no l'he solucionat del tot i crec que falta alguna dada. Tinc:

Dau 1: G, E, U, F, V, P
Dau 2: O, I, M, B, R, D
Dau 3: A, L, T, S, C, ?

Les lletres H, J, N, Q, X, Y i Z no apareixen a cap paraula i, per tant, no veig la manera de dir quina és la sisena lletra del tercer dau.

Per la resolució del problema, he començat deduint que la A i la L pertanyien al mateix dau (a partir de les paraules EMA i MEL).

Després he col·locat la O (lletra que apareix més) en un segon dau i les lletres on apareixia una O i una A o una L, en un tercer dau. I així, s'han anat col·locant totes.

Sergi ha dit...

Veig que la Lluna se m'ha avançat per pocs segons... i això que encara és de dia!

Lluna ha dit...

Sempre he estat una Lluna tronera que surt quan no li toca...
;D

Josep ha dit...

Supose que són daus de sis cares. També veig que no hi ha repeticions, així que tenim 18 lletres.
Comptem 18: A, E, I, O, U, B, C, D, F, G, L, M, N, P, R, S, T, V, no n'hi ha cap de repetida.

Falten la H, la J, la Q, l' X, la Y i la Z. I la W i la K abans esmentades.

Sabem les que formen part del mateix dau per absència. Per exemple: on ix la A no hi ha cap L, això vol dir que A i L són dues cares del mateix dau.

El xiquet es pot anomenar:PAU, BAC, POL, NIL, MEL...

Descartem: JAN, JUN, JEP, ZEP...

Només cal fer una taula i completar el sudoku.

Assumpta ha dit...

Jo aposto per POL, però res... "a simple vista" :-)

Ara bé el sant dels Pol és el juny, eh? mmmmm

Anònim ha dit...

Veig que gràcies a les meves endevinalles del dimarts t'has apuntat a la moda de les endevinalles més complicades, ben fet :P

lolita lagarto ha dit...

no en sé de daus.. però i si es diu Roc?
més que res perquè té ascendents durs de pelar..com una mala cosa!

Lluna ha dit...

Segons com hem col·locat les lletres als daus no es pot dir ni Roc, ni Pau, ni Bac, ni Nil, això suposant que les haguem encertat, clar...

jo rai! ha dit...

Jo també tinc un fillol Pol, però son germà es diu Gil i diria que podrien jugar tots dos amb aquests daus.

McAbeu ha dit...

Per celebrar l'enigma 500 (o per competir amb els enigmes del dimarts d'en PONS, no ho sabrem mai ;-DD) us vaig voler preparar un enigma especial. Aquest no està copiat de cap lloc sinó que el vaig fer jo mateix amb l'intenció de donar-vos una mica de feina per solucionar-lo.
Per això, quan la LLUNA al seu segon comentari va dir que buscava directament el nom al santoral no vaig poder evitar entrar per "demanar-vos" que féssiu servir la deducció. ;-)

Us agraeixo que ho féssiu i molt bé per cert. La mateixa LLUNA i en SERGI just al mateix moment troben perfectament totes les lletres que hi ha a cadascun dels daus excepte una d'elles. Sembla però que us heu quedat aquí, potser sospitant que falten dades per poder trobar la solució.

Així que us ajudo una mica a tirar endavant. No és que faltin dades, la pista que permet descobrir aquesta lletra és justament que el nom que busquem celebra el seu sant al novembre.

És qüestió d'anar provant les lletres possibles (només són 7) i veure quines combinacions poden resultar amb les lletres dels altres daus que donin un nom masculí de tres lletres i després comprovar si aquest celebra la seva onomàstica al novembre o no.

De moment, descartem tots els que heu dit fins ara (uns perquè celebren el sant un altre mes i altres perquè repeteixen lletres d'un mateix dau) però estic segur que sortirà ben aviat. Sort!!

Lluna ha dit...

I jo que ja el donava per resolt!!! ;))

Lluna ha dit...

NOE
La lletra que faltaria al 3er dau seria la N i es cel·lebra el 10 de novembre ;)

Assumpta ha dit...

Però el teu fillol no es deia Miquel-Alfred? :-DD

Així que Noè... doncs mira, a veure si hi penso el 10 de novembre, que en conec un i mai l'he felicitat pel sant :-)

Assumpta ha dit...

Aaaaah! i MOLTES FELICITATS PER L'ENIGMA 500!! ;-)))

Lluna ha dit...

Uis!!! Es veritat que no t'haviem dit res...

FACILITATS!!!!!!!!

zel ha dit...

SÏ, sisplau, facilitats que tinc el cap pol espès...
I no pot ser NIL? També és al novembre!

McAbeu ha dit...

No, ZEL, no pot ser "NIL" perquè la "N" i la "L" són al mateix dau. ;-)
La resposta correcta és que el nom buscat és NOÈ i les lletres als daus estan repartides de la següent manera: 1= N-L-S-C-T-A, 2= O-M-D-B-I-R, 3= E-F-G-V-P-U i el dau descartat 4= H-J-Q-X-Y-Z. Felicitats a LLUNA que contesta correctament les dues preguntes i també a SERGI que encerta la primera just al mateix temps que LLUNA i a més ens explica com ho treu, que ja sabeu que és una cosa que jo agraeixo molt. :-))

PS1: No, ASSUMPTA, en Miquel-Alfred no és el meu fillol. És un tiet segon per part de mare, però no ens hi fem gaire. :-DDD. Gràcies per les felicitacions!!

PS2: Tota una crack dels enigmes com tu, LLUNA, no hauria de demanar més facilitats, no et sembla?. :-DDD

Lluna ha dit...

MOLTES FELICITATS MC!!!!

He dit facilitats?? No sé en què estaria pensant...

;-DDD

McAbeu ha dit...

LLUNA: Digues que sí, que s'havia de provar. :-DDD
MOLTES GRÀCIES per les felicitacions i per ser una "clienta" tan fidel. :-)

Sergi ha dit...

Ostres, això del sant ni tan sols ho havia llegit! La veritat és que no hagués sabut fer servir aquesta dada perquè tinc entès que el santoral és absolutament caòtic, que en comptes de tenir un dia per a cada sant i viceversa (que seria el més lògic) hi ha diversos sants el mateix dia. I no només això, també hi ha diversos dies per al mateix nom.

D'altra banda, no tenia clar quants noms podien sortir amb els daus (un com a mínim, se suposa. Dos, com hem comprovat però, com sabem que no en poden sortir deu més? Quants idiomes cal considerar?). Així que quan he trobat un nom he suposat que ja estava. Una mica com quan fas un problema d'àlgebra i et dóna un nombre enter.

Felicitats per aquests 500 enigmes. I per l'enigma 500. Realment deu ser complicat això de crear enigmes nous.

McAbeu ha dit...

SERGI: Gràcies per les felicitacions. I en quant a això de que ha de ser complicat crear un enigma, només cal llegir el teu comentari per contestar que sí (jo en això de que potser calia considerar diferents idiomes, no hi havia ni pensat ;-D)

Publica un comentari a l'entrada